'Voor innovatie heb je alles al in huis'

Voor het bedenken en ontwerpen van nieuwe producten hebben grote bedrijven nu al de werknemers in huis. Het geheim schuilt erin om dat potentieel bij de eigen werknemers te ontdekken.

Dit zegt Wouter Truffino, die vijftien jaar lang innovatie heeft toegepast bij grote ondernemingen en onlangs voor zichzelf is begonnen. 

Bij de laatste onderneming (zevenduizend werknemers wereldwijd) begon hij noodgedwongen een “ondergronds netwerk” met deelnemers van andere afdelingen om innovatie te stimuleren binnen het bedrijf.

“Wij kregen steeds meer vragen van onze klanten over innovatie en duurzame vernieuwing. Dus moesten we innoveren, maar er was niks meer waarin dat plaats kon vinden. Toen ben ik begonnen met dat ondergrondse netwerk. Dat was letterlijk en figuurlijk ondergronds. Het management wist niet van het bestaan af en we kwamen bij elkaar in de kelder.”

Na die tijd heeft Truffino zes belangrijke punten bedacht om innovatie binnen een bedrijf te versnellen. Dit vatte hij samen in zijn eigen e-book.

1) Er is ontzettend veel onbenut potentieel 
“Als je kijkt naar de eigendommen van een bedrijf, dan zit daar natuurlijk een stuk vastgoed bij, maar menselijk kapitaal is het belangrijkste eigendom dat je hebt. Dat zijn je mensen. Als je die weet te stimuleren dat ze efficiënter, beter of slimmer met elkaar gaan samenwerken, dan ga je daar meer rendement uit halen.
Waar het om gaat, is dat de mensen nu op kantoor komen aan dezelfde tafel met dezelfde mensen. Dat is verschrikkelijk. Terwijl als ze de deur uitlopen en ze naar huis gaan, ze opeens alles kunnen. Dan pakken ze ineens dat rugzakje op waar al hun kennis en competenties inzitten en dan kunnen ze ineens thuis websites bouwen. Maar dat mogen ze niet op hun werk. Als je die competenties vrijmaakt, dan ontstaan er natuurlijk enorm veel extra’s die je al in huis hebt. Ik ben ervan overtuigd dat al die grote bedrijven alle kennis al in huis hebben.”

2) Stimuleer samenwerking 
“De meest organisaties zijn allemaal georganiseerd in een organigram. Met de CEO bovenin en daaronder divisies. Tussen die divisies zitten al enorm veel muren die ervoor zorgen dat er niet wordt samengewerkt met elkaar. In die divisies zitten allemaal afdelingen die de samenwerking beletten. Daaronder zitten weer allemaal teams, waar ook weer allemaal muren en silo’s in zitten. Daaronder zitten pas de medewerkers. Die medewerkers zitten allemaal in hokjes en van die hokjes zijn de deuren allemaal dicht. Ga dan maar eens met elkaar samenwerken.”

3) Stel onhaalbare doelen
“Een voorbeeld wat iedereen kent, is de 'moonshot’ van John F. Kennedy om naar de maan te gaan. Geen idee hoe we er gaan komen, maar het gaat ons lukken. Uit dat pad komt bijvoorbeeld gps. Dat hebben we nu allemaal in onze iPhones. Zo’n 'moonshot’ helpt je om richting te geven. Het is een vaag doel, maar het geeft wel een richting die je wil opgaan.”

4) Falen is niet erg, maar faal wel in het klein
“Je moet slim falen. Je moet met hele kleine experimenten werken zodat je tenminste bij dat doel gaat komen. Hoe kleiner dat experiment, hoe minder erg het is als het faalt en dan kun je er ook snel van leren. Hoe groter het experiment, hoe duurder het wordt om te innoveren. Bij een groot bedrijf hadden wij innovaties die tonnen kostten en dan gingen we praten met de opdrachtgever en dan vonden ze het niks. Tsja, dan waren we tonnen kwijt. Dan is innoveren heel duur.”

5) Geef intrinsieke beloningen 
“Winstdelingen zijn kortetermijnbeloningen waar mensen even door getriggerd worden. Dat is maar heel kort en dat ben je gelijk kwijt, dus dat bindt jou niet met die organisatie. Het gaat om intrinsieke beloningen.”

6) Het management moet voor lange termijn betrokken zijn 
“Wat ik gedaan heb in dat ondergrondse netwerk was zonder het management en ik zou dat niemand kunnen aanraden. De mensen die boven in de boom zitten, heb je gewoon nodig. Ik denk dat het ook ontzettend belangrijk is dat hij of zij het trekt. Sommige organisaties huren een innovatiemanager aan die het allemaal trekt, maar je hebt ook altijd een bestuurder nodig die zich daar verantwoordelijk voor voelt.”

Lees meer over:
Tip de redactie