Paagman: 'Een boekwinkel heeft toekomst, maar je moet wel in alles de beste zijn'

Dat een fysieke boekwinkel ook in een digitaal tijdperk kan overleven en zelfs kan groeien, bewijst de Haagse boekwinkel Paagman. Dat vinden vastgoedadviseur Cushman & Wakefield en de Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW).

Het bedrijf met twee vestigingen in de stad, een jaaromzet van zo'n 15 miljoen euro en maar liefst honderd medewerkers werd donderdag uitgeroepen tot retailondernemer van het jaar.

"Paagman is actief in een sector die het erg moeilijk heeft gehad", zegt Brigit Gerritse, jurylid en directeur van de NRW over het bedrijf. "Desondanks weet de boekwinkel klanten blijvend aan zich te binden."

Mede-eigenaar Fabian Paagman vertelt in deze editie van In de praktijk hoe hij dat aanpakt. "Fysieke retail heeft toekomst", zegt hij. "Maar je moet wel dingen blijven proberen. Ondernemen, dat is het belangrijkste. En in alles wat je doet, moet je de beste zijn."

Groeit Paagman tegen de trend in?

"Ik kan niet voor al mijn collega's spreken, maar ik weet wel dat we in de afgelopen jaren gegroeid zijn. Gemiddeld nam onze omzet de afgelopen jaren toe met zo'n 3 tot 5 procent op jaarbasis. In 2014, een heel slecht jaar voor de sector, konden we daarom een tweede vestiging openen. Afgelopen jaar was juist weer een goed jaar voor de boekenverkoop. Onze omzet groeide toen met 9 procent.

Paagman is in 1951 gestart als kleine boekhandel, opgezet door mijn grootvader. Inmiddels staan mijn zus en ik aan het roer. We verkopen niet alleen boeken, maar ook kantoorartikelen aan consumenten en bedrijven.

We hebben honderd medewerkers. Dat lijkt veel, maar we hebben ze allemaal nodig. Juist omdat we willen groeien. Achter de schermen is er veel veranderd in de wereld van een boekhandel. Lezen is veel meer een beleving geworden. Daar wil je als ondernemer op inspelen."

Hoe zorg je ervoor dat klanten terugkomen?

"We innoveren en investeren continu. Soms lukken dingen en soms niet. Het gaat erom dat je dingen blijft proberen. Paagman is meer dan een verkooppunt. We organiseren tweehonderd activiteiten per jaar en trekken zo'n twintigduizend bezoekers. Zij kunnen alles gratis bijwonen. Dit weekend zijn er bijvoorbeeld lezingen van twee auteurs op de lijst van best verkopende boeken. Dat is niet even zitten en een foto nemen, maar een inhoudelijk evenement. De auteurs worden geïnterviewd en dat zenden we live uit via Facebook.

We zijn wat je noemt een echt multichannelbedrijf. We bieden onze service zowel offline als online aan. Een goede online propositie is erg belangrijk voor een bedrijf: inmiddels komt zo'n 30 procent van onze omzet via de webwinkel binnen. We streven ernaar dat mensen in onze webshop precies dezelfde service krijgen als in de gewone winkel. De voorraad is hetzelfde en als je voor 13.00 uur bestelt, heb je het product dezelfde dag in huis.

Naast onze boekwinkel vinden klanten bovendien ons eigen café, waar ze kunnen lunchen, borrelen en koffiedrinken. We bakken onze eigen taarten. We zien dat mensen die bij ons een boek kopen hun verblijf verlengen met een bezoek aan het café. Maar we trekken ook winkelend publiek dat geen bezoek brengt aan de boekwinkel. Het is voor ons een extra omzetkanaal."

Anno 2017 een boekwinkel beginnen, doen?

"Zeker. Fysieke retail heeft toekomst en ook een boekwinkel. Het leek er even op dat mensen geen papieren boeken meer wilden lezen, maar niets is minder waar. Je moet alleen beseffen dat heel veel factoren van invloed zijn op het succes van een zaak. Kies je voor een boekwinkel, zorg er dan voor dat je het ook echt goed aanpakt. Op alle vlakken.

Wij kiezen ervoor om alles zelf te doen, inclusief die taarten. Maar weet je van jezelf dat je minder sterk bent in bijvoorbeeld horeca, zoek dan de juiste mensen om mee samen te werken. Zoek naar de beste beleving voor je klant. Voeg iets toe aan de maatschappij waarin je werkt, ook al verdien je daar niet direct iets aan. Dat zorgt ervoor dat mensen terugkomen."

NUzakelijk vraagt wekelijks een ondernemer die onderdeel van het nieuws is, wat dat nieuws voor hem of haar in de praktijk betekent.

Lees andere interviews in deze rubriek

Lees meer over:

Tips

Tips
Overweeg je om een ander bedrijf over te nemen? Lees eerst deze zes tips. 

De werkdag van

De werkdag van
Atilay Uslu van Corendon: 'Een paar uurtjes werken is ook gewoon stoom afblazen.'

In de praktijk

In de praktijk
De meeste buitenlandse werknemers komen naar Nederland vanwege de liefde, zegt Ilse Visser van wervingsbureau Undutchables. 
Tip de redactie