Met deze vijf fouten faal jij direct als nieuwe directeur

Ontwikkelingen volgen elkaar snel op in het bedrijfsleven en een directeur kan vooral bij de grotere bedrijven, voordat hij of zij er erg in heeft, eruit liggen.

Bedrijfsconsultant Sabina Nawaz beschrijft in een artikel van de Harvard Business Review hoe het voortijdig aftreden van een CEO niet alleen zonde is voor de bestuurder zelf, maar ook voor grote kosten kan zorgen voor de onderneming.

Ze noemt een vijftal fouten die bestuurders maken wanneer ze bij een nieuw bedrijf starten.

1) Onmiddellijk een nieuwe visie voorstellen

Het optekenen van een nieuwe visie voor de organisatie zorgt ervoor dat veel middelen worden gecreëerd die nodig zijn om die visie uiteindelijk uit te werken. Maar, wacht hier wel een paar maanden mee. Kijk of jouw ideeën niet eerder zijn voorgesteld of uitgevoerd. Neem de tijd om naar de situatie van jouw bedrijf te kijken en naar collega's te luisteren.

2) Maak snel grote beslissingen

Zorg ervoor dat je je hebt verdiept in moeilijke dossiers voordat je belangrijke beslissingen doet. Een optie is om een transparant beslissingsproces te creëren om interimbesluiten te nemen, waarbij het duidelijk is dat de beslissing kan worden teruggedraaid.

3) Mensen vertellen hoe goed jij het deed in eerdere organisaties

In een bedrijf geloven veel bestuurders dat hun onderneming uniek is en dat buitenstaanders niet genoeg weten van hun concern. Kom jij als bestuurder van buiten, dan moet je je altijd nog bewijzen. Wees bescheiden met jouw verhalen over hoe de dingen gebeurden bij het andere concern.

4) Externe relaties belangrijker vinden dan relaties binnen het bedrijf

Luister eerst naar je interne relaties. Maak ook meteen een ronde binnen het bedrijf en vraag bijvoorbeeld de mensen waar jij direct mee werkt om een lijstje van personen waar jij een band mee moet hebben. Maak een lijst met vragen waar je het over kunt hebben en zorg dat je notities maakt.

5) In je eentje te werk gaan

Voor het eerst bij een nieuw bedrijf is het aantrekkelijk om te doen alsof je alles al weet en geen twijfels hebt. Maar je loopt zo het risico om werk slecht te doen en collega's het signaal te geven dat je ze niet vertrouwt. In plaats daarvan kun je bij de start van jouw termijn een ondersteuningsteam oprichten om jou te helpen de nieuwe organisatie te leren kennen. Dit team moet divers genoeg zijn om jou over alle onderdelen van de onderneming advies te geven.

Lees meer over:
CEO

Tips

Tips
Tips om financieel gezond gedrag bij werknemers te bevorderen.

De werkdag van

De werkdag van
Floris van Hoogenhuyze van Barqo: 'We gaan regelmatig samen het water op'

In de praktijk

In de praktijk
Fabian Paagman van boekwinkel Paagman in Den Haag won de titel retailondernemer van het jaar.
Tip de redactie