Bed and breakfasts voor meeste eigenaren geen vetpot

Bed and breakfasts (B&B's) schieten al jaren als paddenstoelen uit de grond. Voor de meeste eigenaren is de populaire B&B slechts een leuke bijverdienste.

Naar schatting telt Nederland zo'n zesduizend bed and breakfasts, kleinschalige overnachtingsaccommodaties die bij een woning horen. 

"De komende jaren blijft het aantal B&B's waarschijnlijk doorgroeien. Het is een tegenreactie op grote hotels, mensen willen iets kleins", zegt Jos Klerx, sectorspecialist horeca en recreatie bij de Rabobank. "Gasten willen meer luxe, zoals in hotels, maar ze willen ook persoonlijke aandacht. Een B&B kan beide bieden."

Klerx wijst bovendien op toenemende bekendheid van bed and breakfasts door de aandacht die er in televisieprogramma's als Ik vertrek aan wordt gegeven. "Wat ik de komende jaren verwacht, is een professionaliseringsslag. Dus hobbyisten die het professioneler aan gaan pakken, of nieuwe toetreders die hun B&B goed vermarkten en een heel concept opzetten."

Volgens Thijs Geijer, sectoreconoom leisure bij ING, is het lastig iets concreets over verwachtingen te zeggen. "Er is wel meer behoefte aan accommodaties. De groei van het aantal overnachtingen ligt de afgelopen jaren zo rond de 5 procent. Hotels groeien met ongeveer 2 procent, dus er is zeker ruimte."

"Daar staat tegenover dat Airbnb flink gegroeid is. Nu moet je als je een kamer over hebt de keuze maken: zet ik hem op Airbnb of begin ik een B&B?", zegt Geijer. "In het laatste geval heb je met meer regels te maken, het eerste is laagdrempeliger."

2,6 kamers

Gemiddeld telt een bed and breakfast in Nederland 2,6 kamers en 5,4 bedden. Per kamer moet gemiddeld 77 euro betaald worden.

Het runnen van een B&B is in veel gevallen iets voor erbij. "Mensen die het vooral als hobby zien, bieden vaak wat voordeligere kamers aan. Meestal hebben ze er nog een baan bij, of heeft één van de partners een baan, terwijl de ander zich met de B&B bezighoudt", zegt Hanny Arens, voorzitter van de Stichting Bed & Breakfast Nederland.

"Vaak zijn de kinderen het huis uit en hebben ze een kamer over. Hobbyisten zijn doorgaans niet commercieel genoeg ingesteld om een hoge prijs voor hun kamers te vragen."

"Professionals kiezen er daarentegen vaak voor een huis te kopen of over te nemen. Vaak is dat een boerderij. Ze maken een businessplan, bouwen het huis om en hebben meer kamers voor de verhuur", aldus Arens.

Volledig inkomen

Van de bed and breakfasts die zijn aangesloten bij het platform Bedandbreakfast.nl, in totaal zo'n 3.500, hebben de meeste slechts één kamer ter beschikking. Dit geldt voor 41,2 procent. 28,3 procent van de B&B's telt twee kamers, 13,1 procent heeft er drie en 7,6 procent heeft vier kamers.

"Vanaf vier kamers kun je er een volledig inkomen uit halen", denkt Arens. "Dan gaat het wel vaak om mensen die het professioneel aanpakken."

Sectorspecialist Klerx denkt dat rondkomen vanaf vijf kamers mogelijk moet zijn. "Bij ongeveer tien kamers kun je er in principe leuk van leven, maar dan heb je ook personeel nodig." De kosten van vastgoed zijn hierbij wel een belangrijk aspect.

Volgens Klerx is het overigens lastig in te schatten wat een B&B gemiddeld oplevert. "Het hangt sterk af van het type en de prijsklasse. De gemiddelde kamerprijs ligt tussen de 70 en 80 euro, maar boven de 100 euro kan het pas rendabel worden. Het is meestal een bijverdienste, of je moet rondkomen van een klein jaarinkomen."

"Het wordt op televisie allemaal heel romantisch gebracht, maar in de praktijk is het hard werken. Zeker als je er een belegde boterham mee wilt verdienen. Dan moet je vroeg opstaan en 365 dagen per jaar open zijn", aldus Klerx.

Uit een onderzoek van Bed & Breakfast Europe blijkt dat de gemiddelde omzet van een B&B in Nederland in 2013, recentere gegevens zijn niet voorhanden, neerkwam op 12.249 euro. Het gemiddelde kostenbedrag van Nederlandse bed and breakfasts bedroeg 6.025 euro.

"Belangrijke kostenposten voor B&B-eigenaren zijn water en elektriciteit. Verder kunnen de kosten voor het ontbijt flink in de papieren lopen, zeker als je onderscheidend wilt zijn. Mensen verwachten toch lokale en regionale producten. Ook boekingskantoren rekenen veel geld. Die kunnen je zo 20 procent van je omzet kosten", zegt Klerx.

Locatie

"Om de inkomsten uit een bed and breakfast op te krikken, is onder andere de locatie een belangrijke factor. Je moet een unieke beleving bieden", denkt Klerx. "Ik ben wel eens een B&B tegengekomen waar je kon slapen in vogelhuisjes bijvoorbeeld. Je biedt een ervaring voor de gast, dan zijn mensen ook bereid wat meer te betalen."

"Verder moet je online ontzettend goed vindbaar zijn via sociale media. Ook mond-tot-mondreclame is van belang, evenals goede reviews op sites als Tripadvisor en Zoover", aldus Klerx.

Denk ook aan buitenlandse gasten, vult sectoreconoom Geijer aan. "In 2016 kwam iets meer dan de helft van de gasten uit het buitenland, dus maak ook gebruik van buitenlandse boekingssites. Een goede beschrijving van de B&B, mooie foto's en goede recensies zijn heel belangrijk."

"Ook gastvrijheid is een factor van belang. B&B's kunnen juist een persoonlijke touch geven, daarmee onderscheiden ze zich van hotels. Het kan voor de eigenaren bovendien helpen een achtergrond in de vrijetijdsbranche te hebben", stelt Geijer.

"Verder kunnen trouwe gasten voor doordeweeks handig zijn. Bijvoorbeeld mensen die op flinke afstand van hun woonplaats werken en iedere week een paar dagen in de buurt van hun werkplek willen verblijven."

Zakelijke markt

Ongeveer een kwart van de gasten van een bed and breakfast is daar om zakelijke redenen. B&B's bieden steeds betere voorzieningen die een verblijf voor de zakenreiziger aantrekkelijker maken.

"Zakelijke gasten zijn een goede manier om de bezetting doordeweeks te verhogen. Toeristen kiezen toch vaak voor een weekendje weg", zegt Hanny Arens van de Stichting Bed & Breakfast Nederland.

"B&B's kunnen meer zakelijke reizigers binnenhalen door contact te leggen met bedrijven in de omgeving, want vaak is het een lokaal bedrijf dat voor een bezoeker van buitenaf boekt. Ook kunnen ze die bedrijven bijvoorbeeld korting geven", aldus Arens.

Lees meer over:

Tips

Tips
Hoogleraar Vareska van de Vrande over samenwerking en innovatie: 'Het wordt steeds lastiger om baanbrekende innovaties als bedrijf alleen te bereiken.'

De werkdag van

De werkdag van
Marianne van Sasse van Ysselt van Secrid: 'We zijn een beetje de vader en de moeder van het bedrijf'

In de praktijk

In de praktijk
Oprichter DE Unie over duurzaamheid: 'Er is nog een groep slapende consumenten.'
Tip de redactie