'Innovatie is hartstikke noodzakelijk en voor iedereen lastig'

Iedereen worstelt met innovatie en met de gigantische obstakels die overwonnen moeten worden om innovatie te realiseren. Iets moet op de agenda komen, er moet tijd en geld voor zijn en vervolgens moet je klantinzicht hebben.

Er zijn veel obstakels voordat innovatie eindelijk gerealiseerd kan worden, zegt Gijs van Wulfen, schrijver van het boek Het Innovatiedoolhof dat werd verkozen tot managementboek van 2017. Hij heeft zich jarenlang gespecialiseerd in innovatie en stelt met zijn gestructureerde stappenplan een deel van het proces te kunnen structureren.

In zijn structuur kan met innovatie worden gestart vanaf vier punten:

  • Technologie: Je hebt bijvoorbeeld een nieuwe technologie en dan is de vraag wat iemand daarmee kan.
  • Klantknelpunt: Hier wordt gestart met een probleem van een klant en wordt afgevraagd hoe een bedrijf dit kan oplossen.
  • Noodzaak: Een bedrijf moet bijvoorbeeld innoveren omdat een markt inzakt.
  • Idee: Het bedrijf start hier met een simpel idee dat kan worden uitgewerkt.

Onafhankelijk van bij welk punt iemand start, zijn er een tiental activiteiten waar iedereen doorheen moet om tot een werkbare business case te komen om innovatie door te voeren.

Goede innovatie

"Een goede innovatie moet je eigenlijk starten met wat ik noem een 'new businesscase'. Dat is eigenlijk niks meer dan een plannetje voor jouw idee, technologie, klantknelpunt of jouw innovatie-initiatief."

Volgens Van Wulfen draait innovatie eigenlijk om drie dingen. "Één, hoe los ik iets op wat relevant is voor een klant? Want anders verander je het gedrag niet. Ten tweede, is er voor ons een businessmodel? Ten derde, kunnen we het maken? Dat zijn eigenlijk de drie vragen waar je het eerste begin de meeste onzekerheid over hebt."

Met het doorlopen van zijn stappenplan naar innovatie, kan een bedrijf deze vragen beantwoorden en terugkomen met een plan. "Ik wil iedereen eigenlijk een betere innovator maken. Of je nou werkt bij een groot bedrijf, een middelgroot bedrijf of als zzp'er werkt."

Bewustere manier

Zo probeert Van Wulfen mensen in het begin van innovatie op een bewustere manier stappen te laten nemen, "waardoor als ze echt starten in een formeel project van een bedrijf de kans op succes veel groter is".

Volgens de schrijver is het goed om eerst te ontdekken. Van Wulfen zegt zo'n vijftien jaar aan ervaring te hebben en heeft inmiddels drie boeken geschreven over innovatie. "Ga praten met klanten, ga kijken naar andere sectoren. Dan doe je nieuwe inzichten op en dan komen de ideeën vanzelf."

Van Wulfen geeft het voorbeeld van beton- en cementfabrikant Bruil. In de crisis verloor het concern een fors deel van de omzet. In 2014 zette Van Wulfen een innovatieprogramma op voor het bedrijf. "Die hebben eerst verkend en ontdekt want die moesten eerst de oogkleppen afdoen." Vervolgens ging het bedrijf met een reeks partijen om tafel, zoals klanten, groothandels en architecten. Ook keek de onderneming naar andere sectoren voor inspiratie.

Op basis van die gesprekken kwamen er 964 ideeën bovendrijven. Hiervan werden vijftien concepten gemaakt. "Die zijn we daarna gaan toetsen en testen toen hebben we de belangrijkste zes gekozen. Voor die zes hebben ze businesscases gemaakt en eind 2014 was dat af. Nu hebben ze van de zes inmiddels al vier nieuwe producten geïntroduceerd die allemaal succesvol zijn."

Lees meer over:

Tips

Tips
Tips om financieel gezond gedrag bij werknemers te bevorderen.

De werkdag van

De werkdag van
Marianne van Sasse van Ysselt van Secrid: 'We zijn een beetje de vader en de moeder van het bedrijf'

In de praktijk

In de praktijk
Fabian Paagman van boekwinkel Paagman in Den Haag won de titel retailondernemer van het jaar.
Tip de redactie