Branchevereniging horeca adviseert restaurants Thuisbezorgd te omzeilen

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) adviseert restauranteigenaren bestellingsites zoals Thuisbezorgd.nl te omzeilen. De branchevereniging is niet tevreden over de eisen die de site stelt aan ondernemers.  

Ondernemers kunnen bijvoorbeeld bij een bestelling aangeven dat de klant ook via de eigen website kan bestellen, zegt Robér Willemsen, voorzitter van KHN, in een gesprek met radiozender BNR.

Waar KHN moeite mee zegt te hebben is dat de bestelsite de minimumprijs bepaalt waartegen de ondernemer moet verkopen. Een restauranteigenaar mag namelijk niet onder de prijs op Thuisbezorgd gaan zitten.

"Dat is een afspraak die in andere landen om ons heen verboden is", aldus Willemsen. "Je mag best afspraken met elkaar maken en het is ook prima dat zo’n Thuisbezorgd.nl bestaat. Maar als je dan 12 procent commissie vraagt over een bestelling en je vraagt ook nog eens dat een ondernemer niet minder mag vragen, dan vinden wij dat die marktmacht te groot wordt."

Jitse Groen, directeur bij Thuisbezorgd.nl, zegt tegen BNR dat hij nog nooit zulke grote onzin heeft gehoord. Volgens de oprichter van de bestelsite probeert KHN te scoren en is Thuisbezorgd.nl de beste manier om te adverteren voor kleine ondernemers.

Tips

Tips
Tips om financieel gezond gedrag bij werknemers te bevorderen.

De werkdag van

De werkdag van
Marianne van Sasse van Ysselt van Secrid: 'We zijn een beetje de vader en de moeder van het bedrijf'

In de praktijk

In de praktijk
Oprichter DE Unie over duurzaamheid: 'Er is nog een groep slapende consumenten.'
Tip de redactie