'Terugdringen geluidsoverlast moet onderdeel verdienmodel worden'

Rick Scholte ontwikkelt camera’s die geluidslekken van producten in kaart brengen. "Geluid, ook achtergrondlawaai, is zeer schadelijk voor onze gezondheid", zegt hij. "Op dit moment is luchtvervuiling nog het milieuprobleem met de grootste impact, maar geluid is hard op weg om dat over te nemen."

Scholte kreeg donderdagavond de Prins Friso Ingenieursprijs uitgereikt in Delft en mag daarmee de titel 'Ingenieur van het Jaar 2017' voeren.

"Rick blinkt uit doordat hij slimme en betaalbare oplossingen voor geluidsproblematiek weet te realiseren die impact hebben op zowel de volksgezondheid als veiligheid", zei de jury over hem. De prijs is een initiatief van het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI).

Hoe meer geluid, hoe meer stress, zo blijkt uit onderzoek. Geluidsoverlast wordt onder meer in verband gebracht met hart- en vaatziekten en slaapproblemen. "Je valt niet meteen dood neer, maar het kost je wel levensjaren", aldus Scholte.

Camera's

Zijn bedrijf Sorama brengt speciale camera’s op de markt die geluidslekken van producten en omgeving kunnen registreren. "Richten we de camera op je laptop, dan registreren microfoons en video waar het geluid zich bevindt. Dat wordt vervolgens driedimensionaal in kaart gebracht door onze software."

Het werkt volgens Scholte een beetje hetzelfde als een warmtecamera en biedt bedrijven die allerlei gebruiksproducten ontwikkelen voordelen. "Je kunt snel en effectief inzichtelijk maken waar het probleem zich bevindt", zegt hij.

Op dit moment meten producenten van bijvoorbeeld auto’s of elektronica de geluidseffecten vaak achteraf met een decibelmeter. "Dat zegt alleen iets over de hardheid, niet de oorzaak", zegt Scholte. Met de camera’s moet al in de ontwerpfase kunnen worden achterhaald of een product stil genoeg is.

Actueel

Het probleem is actueel, getuigt ook het onderzoek dat het RIVM wil doen naar de invloed van verkeerslawaai op de ontwikkeling van kinderen. Uit Duits onderzoek bleek al dat vijfjarigen die in een omgeving wonen met veel verkeersgeluid tot drie maanden kunnen achterlopen in hun ontwikkeling.

Ook steeds meer bedrijven zijn zich hiervan bewust, zo blijkt uit het brede spectrum van klanten van Sorama. "Van Philips en bouwers van luxejachten tot cv-ketelbedrijf Remeha en transportsysteembouwer Vanderlande."

De ontwikkeling van beleid en bereidwilligheid gaat volgens Scholte echter nog niet snel genoeg. "Ik ben ondernemer, maar probeer me hier ook op politiek niveau hard voor te maken. Het probleem van geluidsoverlast is een belangrijke reden dat ik mijn bedrijf ben gestart."

De technieken om geluidsoverlast terug te dringen bestaan al een tijdje, maar worden door veel bedrijven nog te reactief gebruikt. "Veel ondernemers willen enkel voldoen aan de normen, terwijl geluidsoverlast juist onderdeel kan zijn van het verdienmodel van een bedrijf."

Lees meer over:

Tips

Tips
Tips om financieel gezond gedrag bij werknemers te bevorderen.

De werkdag van

De werkdag van
Floris van Hoogenhuyze van Barqo: 'We gaan regelmatig samen het water op'

In de praktijk

In de praktijk
Fabian Paagman van boekwinkel Paagman in Den Haag won de titel retailondernemer van het jaar.
Tip de redactie