'Tel Sell is altijd een familiebedrijf geweest'

Letterlijk vanuit een woonkamer ontstaan in een rijtjeshuis, groeide Tel Sell uit tot een pionier op het gebied van thuiswinkelen. 

Bianca Damas, dochter van oprichter Louise Mulder, doet het concern na 25 jaar met pijn in het hart van de hand.

"Mijn passie ligt bij andere dingen", vertelt Damas. En haar moeder, die nog wel betrokken is bij het concern, wil de dagelijkse leiding niet meer. "En ik denk dat het nu gewoon tijd is voor een ander", legt Damas verder uit. "Als je echt een ondernemer bent, dan moet je tenminste voor 10.000 procent die drive hebben."

De verkoop van het bedrijf, dat nu vooral bestaat uit de webshop, valt haar zwaar. "Tel Sell is echt een familiebedrijf. Ook al waren we een miljoenenbedrijf, we hebben altijd een huis-tuin-en-keuken-cultuur gehad." Damas vertelt over hoe in de eerste jaren buurvrouwen van Mulder in Almere werden ingeschakeld om de telefoon te beantwoorden. "We hebben altijd die amicale sfeer gehouden, het was een supergoede omgeving."

Enorme groei

Nadeel hiervan was dat het bedrijf niet was ingericht op het bijhouden van de enorme groei. Na de oprichting in 1993 maakt het concern een spectaculaire groei door. In de volgende eeuw maakte Tel Sell furore en verkocht het concern in een tijdsbestek van enkele maanden zo'n 500.000 items van één product.

2001 was een topjaar, vertelt Damas. Een internationale expansie werd ingezet naar onder meer het Verenigd Koninkrijk en Portugal en een groot distributiecentrum werd gebouwd voor al die nieuwe avonturen. In 2008 spatte die droom uiteen met een faillissement.

"We zijn een beetje te hard gegaan", legt Damas uit. "Gematigde groei is dan misschien toch beter", vertelt ze. "Toen hadden we voorzichtiger moeten zijn. Het is beter om in het buitenland ook gewoon goed je fundament neer te zetten."

Doorstart

Na een faillissement werd een doorstart in afgeslankte vorm gemaakt met een nieuwe financier. In 2014 nam Damas het concern weer over. Rond die tijd werd ook afscheid genomen van de grootschalige tv-reclames.

Toen Tel Sell begon, kwam 90 procent van de bestellingen via tv bij het bedrijf terecht. De webshop, die al vrij snel werd opgericht, haalde maar enkele procenten binnen. Inmiddels is dat beeld omgekeerd.

"Mensen zappen nu anders", legt Damas uit. "Vroeger begon gewoon bij Nederland 1 en ging zo naar boven. Het gros van de mensen kijkt nu rechtstreeks via internet of ze hebben favoriete kanalen ingesteld."

Over de verkoopprijs kan Damas niks zeggen: "Maar ik heb de indruk dat ik conservatief ben." "Ik denk dat we er helemaal niet zo'n gek bedrag voor willen hebben. Ergens is het natuurlijk onbetaalbaar. Het is nu wel even heel definitief. Ik ben er wel echt mee opgegroeid en ben er ook wel trots op natuurlijk. Het is helemaal niet zo groot meer, maar je hebt wel iets opgebouwd in 25 jaar."

Lees meer over:

Ondernemen in de zomer

Ondernemen in de zomer
Het weer is essentieel voor de bedrijfsvoering bij bootverhuurder Pieter Jongschaap in Kalenberg, vlak bij Giethoorn.

De werkdag van

De werkdag van
Karin Sluis van Witteveen+Bos: 'Ik ben wel echt meewerkend voorvrouw'

In de praktijk

In de praktijk
Volgens ondernemer Jan van Zon willen mensen steeds grotere en gekkere caravans en campers.
Tip de redactie