Winkeliers positief over tasjesverbod, maar vrees voor te weinig service blijft

Over de gehele breedte zijn winkeliers positief over het in 2016 ingevoerde verbod op het weggeven van gratis tasjes, maar ondernemers blijven vrezen voor een lagere servicekwaliteit.

"Het is belachelijk, als ik een klant heb die veel geld uitgeeft, dan krijgt hij van mij dat tasje gratis. Dan kan ik toch niet vragen om een dubbeltje", zo reageert een winkelier in een evaluatierapport dat in opdracht van het ministerie is opgesteld."

Een marktkoopman zegt: "Ik schaam mij er zelf soms voor als ik aan de klanten op de markt vijf cent voor een tasje moet vragen." Een ander zegt het vervelend te vinden. Soms wordt ook niet begrepen door klanten dat ervoor betaald moet worden.

Marktkooplui

Sommige marktkooplui zeggen het verbod te begrijpen, maar vinden het verbod niet geschikt voor bepaalde branches. Bij het verkopen van kleding zouden oude tasjes van mensen zelf zorgen voor vlekken op de kleren.

Een ander haalt aan dat het niet handig is om papieren tassen weg te geven als alternatief voor plastic tasjes wanneer het regent. "Bovendien zijn de papieren tassen duurder dan de plastic tassen."

Voorlichting

Sinds het verbod is het aantal verstrekte plastic tassen al met 70 procent afgenomen. Om nog minder plastic tassen in omloop te brengen denken winkeliers vooral dat meer voorlichting nodig is. "Herhaling van de boodschap", zegt een ondernemer. Het is een kwestie van de klant opvoeden om ervoor te zorgen dat er meer tassen zelf worden meegenomen.

Toch vermoeden de winkeliers ook dat verdere maatregelen niet heel veel effect meer gaan hebben. "Het is nu alleen puur als iemand een tas vergeten is", zoals één winkelier zegt.

Lees meer over:

Ondernemen in de zomer

Ondernemen in de zomer
Het weer is essentieel voor de bedrijfsvoering bij bootverhuurder Pieter Jongschaap in Kalenberg, vlak bij Giethoorn.

De werkdag van

De werkdag van
Karin Sluis van Witteveen+Bos: 'Ik ben wel echt meewerkend voorvrouw'

In de praktijk

In de praktijk
Volgens ondernemer Jan van Zon willen mensen steeds grotere en gekkere caravans en campers.
Tip de redactie