Funeral Fair: 'De uitvaartbusiness is klaar voor verandering'

"Mensen worden kritischer en meer individualistisch. Daar kunnen nieuwe spelers in de uitvaartbranche wat mee", aldus Orlanda Adams. Samen met Olga Bouwens is zij oprichter van de eerste Funeral Fair, die zondag plaatsvindt. NU.nl vroeg de oprichters hoe het gaat met de branche. 

Normaal gesproken hoor je niet veel over uitvaartbranche. Waarom niet?

"Het is geen sexy onderwerp, horen we weleens. Daarnaast heerst nog steeds een taboe op de dood. Mensen houden het thema liever ver van zichzelf vandaan. Daar proberen wij een verschil in te maken.

We willen de bezoekers van onze fair kennis laten maken met het diverse aanbod aan uitvaartdiensten. Ook hebben we entertainment, in de vorm van workshops, theater, muziek, en zelfs een datingcafé voor weduwes en weduwnaars."

Hoe groot is deze business in Nederland? Hoeveel bedrijven zijn er?

"Er zitten duizenden bedrijven in de Nederlandse uitvaartbranche. Alleen al op de Funeral Fair staan er 157, omdat we er echt niet meer kwijt konden op onze vijfduizend vierkante meter. Maar het is dus maar een greep uit het totale aantal bedrijven."

Komen er veel nieuwe uitvaartbedrijven bij, of draait het in deze branche vooral om gevestigde bedrijven zoals DELA?

"Nee, er komen juist steeds meer individuele uitvaartondernemers bij. Zij voelen aan dat de markt klaar is voor verandering. Mensen worden kritischer en meer individualistisch. Daar kunnen nieuwe spelers in de uitvaartbranche wat mee."

Hoe merk je dat?

"Wij hebben bijvoorbeeld een online magazine: Rememberme.nl. De website heeft al rond de dertigduizend bezoekers per maand. Traditionele uitvaarten kent iedereen nu wel. Je ziet dat mensen behoefte hebben aan iets anders, iets wat beter bij hen past. Op onze website zien we dat er veel wordt geklikt op partijen die alternatieve uitvaartmogelijkheden leveren.

Er is niks mis met het traditionele plakje cake met een kopje koffie, maar dat is niet meer het enige waar naar wordt gevraagd. Mensen willen nu ook sushi of bittergarnituur. Hoe iemand in het leven stond wordt in het afscheid meegenomen. Dat geldt voor het eten, de locatie, het vervoer en alles eromheen."

Hoeveel kost een uitvaart gemiddeld?

"Je zit snel aan achtduizend euro, voor dat bedrag heb je een redelijke uitvaart. Je kan zelf kiezen wat je belangrijk vindt. Als je geen rouwstoet wil, maar de uitvaart graag in een kasteel georganiseerd wil hebben, dan kan dat."

Hoeveel begrafenissen doet een uitvaartbedrijf gemiddeld per jaar?

"Dat kan een uitvaart per week zijn bij een klein bedrijf, bij de grotere zijn dat er bijvoorbeeld vier of meer. In 2015 zijn er ongeveer 147.000 mensen overleden. In het kader van de vergrijzing komen er per jaar tientallen duizenden overledenen bij."

Zijn er nieuwe uitvaartondernemers nodig?

"Er zijn er nu behoorlijk wat. De opleiders voor uitvaartondernemers hebben het druk. Voorlopig kunnen de ondernemers de markt wel aan, maar laten we kijken hoe het over een paar jaar gaat, in verband met de vergrijzing. Dan zal de vraag groter worden."

NUzakelijk vraagt wekelijks een ondernemer die onderdeel van het nieuws is, wat dat nieuws voor hem of haar in de praktijk betekent.

Lees andere interviews in deze rubriek:

Tips

Tips
Tips om financieel gezond gedrag bij werknemers te bevorderen.

De werkdag van

De werkdag van
Marianne van Sasse van Ysselt van Secrid: 'We zijn een beetje de vader en de moeder van het bedrijf'

In de praktijk

In de praktijk
Fabian Paagman van boekwinkel Paagman in Den Haag won de titel retailondernemer van het jaar.
Tip de redactie