Nederland in top vijf bestemmingen voor winkelexpansie

Winkeliers die hun winkelnetwerk internationaal willen uitbreiden, geven de voorkeur aan het Verenigd Koninkrijk. Nederland staat op een gedeelde vijfde plaats van populaire expansielocaties.

Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van vastgoedadviseur CBRE. Van de ondervraagde retailers, overwoog 51 procent naar eigen zeggen om voor het eind van dit jaar minimaal één en maximaal vijf winkels in Europa, het Midden-Oosten of Afrika te openen.

Het Verenigd Koninkrijk is daarbij het populairst. 65 procent van de retailers noemt het VK als voorkeurslocatie. Daarna volgen Frankrijk (43 procent), Duitsland (38 procent), de Verenigde Arabische Emiraten (24 procent) en Nederland en Hongarije (19 procent).

Van de winkeliers met uitbreidingsplannen zegt 80 procent die groei te willen realiseren met winkels in winkelstraten en regionale winkelcentra.

Zo'n 81 procent van de respondenten zegt dat de groei van online winkelen geen belemmerende factor vormt voor hun Europese expansiebeleid. De rol van de fysieke winkel verandert, en winkels worden steeds meer ingezet om merkbeleving te creëren, concludeert CBRE.

Lees meer over:

Tips

Tips
Hoogleraar Vareska van de Vrande over samenwerking en innovatie: 'Het wordt steeds lastiger om baanbrekende innovaties als bedrijf alleen te bereiken.'

De werkdag van

De werkdag van
Marianne van Sasse van Ysselt van Secrid: 'We zijn een beetje de vader en de moeder van het bedrijf'

In de praktijk

In de praktijk
Oprichter DE Unie over duurzaamheid: 'Er is nog een groep slapende consumenten.'
Tip de redactie