Nederland in top vijf bestemmingen voor winkelexpansie

Winkeliers die hun winkelnetwerk internationaal willen uitbreiden, geven de voorkeur aan het Verenigd Koninkrijk. Nederland staat op een gedeelde vijfde plaats van populaire expansielocaties.

Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van vastgoedadviseur CBRE. Van de ondervraagde retailers, overwoog 51 procent naar eigen zeggen om voor het eind van dit jaar minimaal één en maximaal vijf winkels in Europa, het Midden-Oosten of Afrika te openen.

Het Verenigd Koninkrijk is daarbij het populairst. 65 procent van de retailers noemt het VK als voorkeurslocatie. Daarna volgen Frankrijk (43 procent), Duitsland (38 procent), de Verenigde Arabische Emiraten (24 procent) en Nederland en Hongarije (19 procent).

Van de winkeliers met uitbreidingsplannen zegt 80 procent die groei te willen realiseren met winkels in winkelstraten en regionale winkelcentra.

Zo'n 81 procent van de respondenten zegt dat de groei van online winkelen geen belemmerende factor vormt voor hun Europese expansiebeleid. De rol van de fysieke winkel verandert, en winkels worden steeds meer ingezet om merkbeleving te creëren, concludeert CBRE.

Lees meer over:

Ondernemen in de zomer

Ondernemen in de zomer
Het weer is essentieel voor de bedrijfsvoering bij bootverhuurder Pieter Jongschaap in Kalenberg, vlak bij Giethoorn.

De werkdag van

De werkdag van
Karin Sluis van Witteveen+Bos: 'Ik ben wel echt meewerkend voorvrouw'

In de praktijk

In de praktijk
Volgens ondernemer Jan van Zon willen mensen steeds grotere en gekkere caravans en campers.
Tip de redactie