BlueCity steekt miljoenen in zwembad Tropicana voor 'duurzame droom'

In een deel van het voormalige zwemparadijs Tropicana openen vrijdag de eerste 'circulaire kantoorruimtes' van Rotterdam. De ondernemers achter het project kochten het bekende pand aan de Maasboulevard in 2015 op en investeerden miljoenen om hun duurzame droom waar te maken.  

Een economie zonder afval, daar draait het om voor BlueCity. Het bedrijf werd speciaal opgezet om het pand van Tropicana te kopen van voormalig eigenaar Aegon. Dat kostte 1,7 miljoen euro. Het zwembad stamt uit 1988 en werd in 2010 gesloten.

De startup zei bij de aankoop dat Tropicana een "bruisend voorbeeld" moest worden voor Nederland in de wereld van hergebruik, ondernemerschap, duurzaamheid en economische activiteit. Er werden tot nu toe enkele tonnen geïnvesteerd om de eerste plannen te realiseren.

"Het pand is behoorlijk vervallen. Om het om te kunnen toveren tot een circulair gebouw is daarom extra ingewikkeld", vertelt medeoprichter Sabine Biesheuvel in deze editie van In de praktijk. Uiteindelijk moet er in het pand een netwerk van ondernemers ontstaan, waarbinnen wordt gewerkt aan ideeën die de samenleving helpen recyclen.

Een vervallen zwembad ombouwen tot duurzame broedplaats klinkt als een groot project, hoe hebben jullie dit van de grond gekregen?

"Het deel van het zwembad dat in de afgelopen jaren dienstdeed als club, zo'n 1.300 vierkante meter, is in het afgelopen jaar omgebouwd. Er zijn nu zo'n honderd kantoorruimtes en werkplekken te vinden. Ook zijn er verschillende laboratoria, waar bedrijven nieuwe concepten kunnen testen. Het idee voor een broedplaats en netwerk op het gebied van de circulaire economie, een economie waarin alle afvalstromen opnieuw worden gebruikt, bestond al langer.

BlueCity is mede opgericht door de mannen achter RotterZwam, Mark Slegers en Siemen Cox. Zij trokken in 2013 in de kelder van Tropicana om oesterzwammen op koffiedik te kweken. Deze worden verkocht aan lokale restaurants. BlueCity werd maar een paar maanden voor de aankoop van Tropicana opgericht.

Al snel nadat we onze ideeën kenbaar maakten, haakten anderen aan, waaronder investeerder Wouter Veer van iFund, een projectontwikkelaar en een architectenbureau. Ook de gemeente helpt ons om BlueCity en de stad als koploper op dit gebied op de kaart te zetten. Want de bouw van circulaire kantoren is allesbehalve business as usual in Nederland."

In een circulaire economie bestaat geen afval en wordt alles opnieuw gebruikt. Hoe vertaalt dit idee zich naar jullie concept?

"Bij circulair bouwen en verbouwen wordt steeds gekeken naar welke materialen er als reststromen beschikbaar zijn. Wat kunnen we opnieuw gebruiken? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle materialen opnieuw gebruikt kunnen worden als ze hier niet meer nodig zijn? Een oude discotheek lijkt maar weinig op een kantoor, transformeren is dus een hele klus op deze manier.

Zo'n 80 procent van de materialen in het kantoor is hergebruikt, een groot deel daarvan bestaat uit grondstoffen die al aanwezig waren in het pand. Het interieur is bijvoorbeeld gemaakt van oude kozijnen. Voor de rest van de in de kantoren gebruikte materialen geldt dat zij minimaal makkelijk te recyclen zijn. 100 procent circulair zijn, is op dit moment nog niet mogelijk, maar we werken er wel hard aan. Zo gebruiken we zonlicht en waterkracht als bronnen van energie.

We willen van BlueCity een groot ecosysteem maken. Daaraan dragen de ondernemers die zich hier huisvesten ook bij. Als we hadden gewild, hadden we alle kantoren al kunnen vullen. Dat is nu niet zo, omdat we een strenge selectie hebben. Zo zit hier algenkweker Spireaux. Met de restwarmte die dit bedrijf opwekt, verwarmen we delen van het gebouw. Andere voorbeelden zijn Fruitleather, die leer maken van fruitafval en Bundles, die het delen van wasmachines faciliteert."

Wat gaat er gebeuren met de rest van Tropicana, waaronder het grote zwemgedeelte dat bekend staat als 'de dome'?

"De ontwikkeling van het hele pand kost veel tijd en geld. We willen dit jaar in elk geval meer productieruimtes openen en de labs volledig operationeel hebben. Ook zijn we onder meer met de brandweer aan het kijken wat er allemaal mogelijk is met de dome, dat is zeg maar stap één in het ontwikkelproces. Er zijn verschillende ideeën voor het oude zwembadgedeelte, zoals het maken van een evenementenlocatie. Ook is het mogelijk om er een semi-publieke instelling van te maken waar bezoekers kunnen leren over de circulaire economie en waar onze bedrijven hun plannen en diensten kunnen etaleren."

NUzakelijk vraagt wekelijks een ondernemer die onderdeel van het nieuws is, wat dat nieuws voor hem of haar in de praktijk betekent.

Lees andere interviews in deze rubriek:

Tips

Tips
Publicist Saskia Maarse: 'Nederlandse bedrijven kunnen wat leren van andere culturen.'

De werkdag van

De werkdag van
Leon Joanknecht van FilmFabriek: 'We zijn bezig de geschiedenis in beeld te brengen.'

In de praktijk

In de praktijk
Het Zeeuwse bedrijf Oceanwide Expeditions investeert 50 miljoen in een nieuw schip voor poolreizen.
Tip de redactie