Zo vraag je als ondernemer de juiste prijs voor je product of dienst

Veel bedrijven vinden het lastig om een prijs te bepalen voor hun product of dienst. Een hogere prijs betekent meer winst, maar dan moeten klanten wel bereid zijn jouw prijs te betalen.  

Waar moet je rekening mee houden en hoe stel je als ondernemer de juiste prijs vast? NU.nl zette in samenwerking met Wouter Blom van online marketingbureau Stramark een aantal tips op een rijtje.

Onderzoek waar de klant behoefte aan heeft

"Als je een bedrijf hebt, moet je allereerst bekijken in welk speelveld je je bevindt. Waar heeft de markt of de klant behoefte aan? En waarop baseren klanten hun keuze om wel of niet iets te kopen? Vaak zijn zij best bereid iets extra's te betalen als aan het product een speciale service of feature is verbonden."

Zorg dat je alle risico's afdekt

"Je kunt de prijs voor je product of dienst op verschillende manieren berekenen. Zo kun je alle kosten die je in een jaar maakt bij elkaar optellen en vervolgens tot een uurprijs komen. Echter is dat bedrag bijna altijd te laag. Om alle risico's - zoals maanden waarin je minder werk hebt of minder verkoopt - af te dekken moet je minstens 35 procent optellen bij de uurprijs."

Kijk welke marge gebruikelijk is binnen jouw sector

"Het bepalen van een prijs is geen makkelijke opgave. Stel dat je een webshop hebt en babykleertjes inkoopt voor 8 of 9 euro en die vervolgens verkoopt voor 11 euro. Dan maak je ongeveer 30 procent winst. Een marge van 70 of 80 procent is echter heel normaal en vaak ook noodzakelijk."

"Binnen een sector ontstaat een bepaalde marge niet voor niks. Als je denkt dat je het goedkoper kunt doen dan de concurrentie dan is dat mooi, maar doe eerst goed research. In jouw prijs moeten de kosten voor marketing, onvoorziene zaken en eventuele juridische zaken zijn meegenomen."

Kijk naar de schaarsheid van je product of dienst

"Hoe schaarser of bijzonderder je product of dienst, hoe meer je kunt vragen. Een advocaat rekent een hoog uurtarief omdat hij een grote verantwoordelijkheid draagt. Een consultant kan een hoog bedrag vragen omdat een bedrijf meetbaar meer omzet behaalt na het raadplegen van die consultant."

"Blijf ook altijd in contact met je collega's en concurrenten. Wat doen zij? Bekijk het elk jaar even opnieuw. Misschien is de markt wel veranderd en dalen de prijzen."

Ga marktgericht werken

"Het lijkt misschien alsof klantgerichtheid - waarbij een bedrijf z'n klantenservice op orde heeft - iets nieuws is, maar eigenlijk is die beweging al tien jaar gaande. Richt je daarom op de volgende fase: marktgerichtheid."

"Daarbij zet je een product of dienst in de markt waar de klant behoefte aan heeft, maar waar hij nog niet om gevraagd heeft. Bij zo'n product kun jij de prijs stellen die je redelijk acht. Kijk wat werkt, probeer wat dingen uit, maar werk altijd van boven naar beneden. Je kunt je prijs altijd verlagen, terwijl verhogen niet geaccepteerd wordt. Wat je ook kunt doen, is een ondernemer die klant is vertellen dat je bezig bent met iets nieuws en vragen wat hij bereid is daarvoor te betalen."

Lees meer over:

Tips

Tips
Te heet op de werkvloer? Koel af met deze tips. 

De werkdag van

De werkdag van
Atilay Uslu van Corendon: 'Een paar uurtjes werken is ook gewoon stoom afblazen.'

In de praktijk

In de praktijk
Patrick Hendrikse van Brouwerij 't IJ: 'Onder eenmansbrouwerijen zitten ook KvK-brouwers.'
Tip de redactie