Directeur Keukenhof: 'We werken tien maanden lang aan de tuin'

Bloemenpark Keukenhof opende donderdag weer zijn deuren. Het park is elk jaar tien maanden dicht. In de overige acht weken verwelkomen ze zevenduizend bezoekers per dag. NU.nl vroeg algemeen directeur Bart Siemerink hoe ze te werk gaan. 

Hoe ziet een gemiddeld jaar eruit voor jullie?

"We zijn puur een seizoenbedrijf. We hebben een jaar nodig om Keukenhof te maken. Elk jaar gaan alle bollen de grond uit en worden ze opnieuw geplant, in onze grote tuin van 32 hectare. We hebben dan steeds een nieuw ontwerp van de tuin, met nieuwe kleuren. Als de bezoeker hier op de eerste dag binnenkomt, lijkt het alsof het altijd al zo eruit zag, maar ondertussen zijn we met een groot team tien maanden lang hard bezig geweest om de tuin te krijgen zoals hij nu is."

Wat is de verhouding Nederlandse en buitenlandse bezoekers?

Ongeveer een kwart is Nederlands, drie kwart komt uit het buitenland. In die acht weken tijd komen er ruim een miljoen bezoekers naar Keukenhof. Dus dat zijn ruim 200.000 Nederlanders die hier ook naar de tulpen komen kijken. Je merkt dat mensen van over de hele wereld van bloemen houden. In de top tien staan landen als de V.S., China en India, naast Europese landen.

Stijgt of daalt het aantal bezoekers?

De afgelopen jaren weten steeds meer mensen Keukenhof te vinden. Een jaar of drie geleden zaten we nog rond de 800.000 bezoekers per jaar. Het afgelopen jaar net iets boven de miljoen bezoekers. Bloemen en kleuren zijn populair. Iedereen heeft zin in de lente. Keukenhof staat in de top vijf van must see-attracties in de wereld. Dat kunnen wij Nederlanders ons nauwelijks voorstellen, voor ons is het niet zo bijzonder als voor buitenlanders.

Hoe blijven jullie vernieuwend?

Elk jaar zijn er nieuwe trends en kleuren, en komen er nieuwe bloemen en planten bij. We proberen ze elk jaar op een andere manier te presenteren. Opvallend: vroeger maakten mensen vooral foto's van de bloemen, maar tegenwoordig willen ze een foto van zichzelf met de bloemen hebben. Dus we hebben meer paadjes en plekken daarvoor gemaakt.

Wat is er anders dit jaar?

We hebben een nieuw entreegebouw in gebruik genomen. Verder is het thema dit jaar 'Dutch design'. Dat wil zeggen dat we samenwerken met Nederlandse couturiers en binnenhuisarchitecten om mode, bloemen en kunst aan elkaar te koppelen. 

NUzakelijk vraagt wekelijks een ondernemer die onderdeel van het nieuws is, wat dat nieuws voor hem of haar in de praktijk betekent.

Lees andere interviews in deze rubriek:

Lees meer over:
Tip de redactie