'Goed contact met de gemeente is van groot belang voor een markt'

Maandag stond hij nog gewoon op de markt in Dordrecht, dinsdag stond hij ineens op 'de beste markt van Nederland'. Glenn Laarman, eigenaar van Harry's Notenbar, staat twee dagen per week op de markt die deze titel in de categorie 'grote markten' ten deel viel.

Laarman is een marktkoopman met vierentwintig jaar ervaring. Zijn vader was al eigenaar van de notenkraam, dus vanaf zijn zestiende was Laarman wekelijks in de kraam te vinden. Inmiddels heeft hij de zaak van zijn vader overgenomen.

Harry's Notenbar heeft twee verkoopwagens en vijftien medewerkers en staat elke week op acht verschillende markten.

Wat maakt het werken op de markt uniek?

"De vrijheid. Je hoeft niet elke dag naar de zelfde winkel te gaan. Bovendien zie ik vele verschillende soorten mensen, omdat ik vrijwel elke dag op een andere markt sta. De ene markt is de andere niet. Heemstede is totaal anders dan Rotterdam, en Rotterdam verschilt weer van Dordrecht. Wat het publiek in Dordrecht typeert? Het is gezellig en duidelijk volk."

Waarmee onderscheidt de markt in Dordrecht zich volgens u?

"Wat heel belangrijk is, is dat wij een goede directe lijn met de gemeente hebben. Daardoor hebben we bijvoorbeeld goede fietsenstallingen, goed openbaar vervoer, toiletvoorzieningen en stroomvoorziening.

Ook wordt de markt door de gemeente betrokken bij alle activiteiten in de binnenstad. We staan er niet alleen als markt, maar als totale binnenstad. We zitten in alle overleggen, zoals het binnenstadsoverleg en de detailhandelraad. Dat versterkt de band tussen de stad en de markt aanzienlijk.

Die band is overigens tweezijdig. Wij zijn 'maar een markt', die één á twee dagen per week gebruik van het plein maakt. Sommige gemeenten geven andere evenementen, zoals bijvoorbeeld een kermis, voorrang. Dat is funest voor de marktkooplui. Een winkel gooi je ook niet zomaar een week dicht.

In het juryrapport werd de markt geprezen om 'een behoorlijk aantal jonge ondernemers met vernieuwende ideeën’. Wat merkt de consument daarvan?

"Dat zie je bijvoorbeeld in de uitstalling. Oudere ondernemers denken vaak dat de oude aanpak nog afdoende is, terwijl jonge ondernemers groter uitpakken in hun kraam. Er wordt geïnvesteerd in marketing en de uitstraling van de kraam.

Daarnaast zie je dat oudere ondernemers eerder verstek laten gaan bij minder weer. Er vallen dan gaten op de markt. Hier in Dordrecht is iedereen er altijd. Er is nooit een plekje leeg. Dat geldt trouwens voor meer markten hoor."

Is er iets veranderd sinds de markt de titel heeft binnengesleept?

"Het is leuk om bevestigd te krijgen dat we goed bezig zijn. We zijn druk met de voorbereidingen van de viering morgen en ontvangen veel positieve reacties. Vooral de klanten op de markt laten het de hele dag horen: 'Wat fijn dat we nu winkelen op de beste markt van Nederland.'"

Is er nog verbetering mogelijk op de Dordtse markt?

"We zijn constant bezig met vernieuwingen en voeren die altijd zo snel mogelijk door. Zeker in de komende periode zullen we een hoop acties op touw zetten. Een van die acties is een grote kookkraam, waar we koks inhuren die producten van de markt ter plekke zullen bereiden. We blijven er bovenop zitten."

NUzakelijk vraagt wekelijks een ondernemer die onderdeel van het nieuws is, wat dat nieuws voor hem of haar in de praktijk betekent.

Lees andere interviews in deze rubriek:

Lees meer over:

Tips

Tips
Door robots in te zetten kunnen ondernemers een grotere markt aanboren.

De werkdag van

De werkdag van
Taco Carlier van VanMoof: 'Als het even kan, vergaderen fietsend.'

In de praktijk

In de praktijk
De Keukenhof is elk jaar tien maanden dicht. NU.nl vroeg directeur Bart Siemerink hoe ze te werk gaan.
Tip de redactie