'Dit betekent niet het einde van de buschauffeur'

Het Nederlandse technologiebedrijf 2getthere gaat een systeem voor zelfrijdend vervoer leveren aan Dubai. Het is met een capaciteit van in totaal vijfduizend passagiers per uur het grootste autonome vervoerssysteem tot nu toe. NU.nl ging in gesprek met medeoprichter Robbert Lohmann.

Hoe zijn jullie begonnen?

"We zijn een afspinsel van Frog AVG Systems, een bedrijf dat zich richt op industriële automatisering. Daar kwamen we in aanraking met automatisch geleide voertuigen tijdens het aanpassen van de containerterminal in de Rotterdamse haven. Van daaruit zijn medeoprichter van 2getthere Carel van Helsdingen en ik ook personenvervoerssystemen gaan doen."

Wat zijn de voordelen van autonoom vervoer?

"In het openbaar vervoer is 70 procent van de kosten gerelateerd aan de chauffeur van het voertuig. Als je dus geen chauffeur meer nodig hebt, bespaar je veel kosten. Daarnaast geeft het autonome openbaar vervoer de mogelijkheid om ook de minder dichtbevolkte gebieden van openbaar vervoer te blijven voorzien."

Hoe zien de voertuigen voor Dubai eruit?

"We hebben nu een nieuwe generatie voertuigen ontwikkeld, van 6 meter lang, ruim 2 meter breed en bijna 3 meter hoog. Ongeveer formaat minibus, maar dan ook voor staande passagiers. De capaciteit ligt tussen de 18 en 24 personen. Deze nieuwe generatie is bi-directioneel. Dat betekent dat de voor- en achterkant precies hetzelfde zijn. Ze kunnen beide kanten op rijden en daarbij dezelfde snelheid behalen, en ze zijn net zo duurzaam als de nieuwste elektrische bussen.

De voertuigen rijden op een aparte baan, zo worden ze van a naar b geleid. In 2020 beginnen we trouwens in Capelle aan de IJssel met voertuigen zonder die aparte baan: die zelfrijdende voertuigen rijden dus gewoon tussen het verkeer. Dat worden dan de eerste van de wereld."

Hoe staat het op dit moment met autonoom vervoer wereldwijd?

"Sommigen noemen het een hype. Ik denk dat er nu in ieder geval enorme kansen liggen voor gemeentes en andere instellingen op het gebied van openbaar autonoom vervoer, omdat het een goede aanvulling is op het hoofdnetwerk."

Komen niet veel buschauffeurs zonder baan te zitten?

"Kijk naar de trajecten van 2 kilometer: die wil geen chauffeur de hele dag rijden, want dan word je gillend gek. Dit systeem vult daar een mooie niche in. Ik denk niet dat het veel mensen werkloos gaat maken, maar dat mensen zich juist beter kunnen toeleggen op bepaalde taken. Bijvoorbeeld een bus die door het stadscentrum moet, moet absoluut door een chauffeur bestuurd blijven worden. Dat is anders dan een verbinding tussen een metrostation en een bedrijventerrein. Ik wil niet voor de chauffeurs spreken, maar zo'n route is misschien toch maar saai."

Tips

Tips
Overweeg je om een ander bedrijf over te nemen? Lees eerst deze zes tips. 

De werkdag van

De werkdag van
Atilay Uslu van Corendon: 'Een paar uurtjes werken is ook gewoon stoom afblazen.'

In de praktijk

In de praktijk
De meeste buitenlandse werknemers komen naar Nederland vanwege de liefde, zegt Ilse Visser van wervingsbureau Undutchables. 
Tip de redactie