Dopper: 'Ik vergader liever dan dat ik in m'n mailbox zit'

NUzakelijk neemt wekelijks een werkdag door met een ondernemer. Deze week is dat Merijn Everaarts, oprichter en eigenaar van waterflessenmerk Dopper. Hij noemt zichzelf een sociale ondernemer ('Ook op het gebied van medewerkers: ik mag wel eens wat meer de baas zijn') en verwacht dit jaar wereldwijd tussen de één en 1,5 miljoen waterflessen te verkopen.

Wie: Merijn Everaarts

Onderneming: Dopper

Werknemers: 32 vaste medewerkers in Nederland

Everaarts woont sinds september tijdelijk in New York om met Dopper voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. Momenteel is hij even terug in Nederland, aangezien de general manager van Dopper onlangs ontslag nam. "Ik heb al een vervanger gevonden, maar diegene moet nog ingewerkt worden en begint niet per direct."

Het afgelopen halfjaar probeerde Everaarts een beeld te krijgen van de Amerikaanse markt. "Een van de doelstellingen was om daar een country manager aan te stellen, iemand met een ondernemersgeest die de Dopper-onderneming in de VS gaat leiden. Dat is gelukt."

"We proberen het al drie jaar in de VS", gaat Everaarts verder. "Marketingtechnisch doen we het goed. Onze boodschap over het terugdringen van single use plastic en het bevorderen van het gebruik van kraanwater komt aan. Maar we hebben funding nodig, dus er moeten ook Doppers worden verkocht."

Op de fiets

In Nederland begint de werkdag van Everaarts om 8.30 uur, in de VS een halfuurtje eerder. "Dat halfuur gebruik ik om thuis mijn Nederlandse e-mail af te handelen. Vervolgens fiets ik in een halfuur naar mijn werk en dan begint mijn Amerikaanse werkdag echt. Ik zit vaak tot 18.00 uur op kantoor, waarna ik thuis nog een of twee uur doorwerk."

Dat komt neer op een werkdag van zo'n twaalf uur. "Ik heb veel afspraken, maar daar zitten ook veel dinertjes en borrels bij", legt Everaarts uit. "Het is niet zo dat ik elke dag twaalf uur keihard werk." Ook werken in het weekend is onvermijdelijk. "Absoluut, het houdt nooit op. Maar ik probeer wel een balans te vinden met aandacht voor mijn kinderen en vriendin."

Vergaderen doet hij veel. "Wij delen constant met elkaar waar we mee bezig zijn. Veel dingen worden in teamverband besproken, en daar komen weer submeetings uit voort. Ik denk dat het bij een snelgroeiend bedrijf belangrijk is om met iedereen contact te houden, zodat het bedrijf nog groter kan worden. Overigens zit ik liever in vergadering dan in m'n mailbox", aldus Everaarts.

"Veel telefoontjes handel ik af via Facetime of Skype, zodat de gesprekken persoonlijker worden. Op die manier los je dingen ook sneller op."

Campagne

Momenteel wordt hard gewerkt aan een bewustwordingscampagne in de VS, waarvoor van 50.000 ingezamelde petflessen een replica wordt gemaakt van de Brooklyn Bridge. Die moet in juli klaar zijn.

"De brug wordt in Brooklyn Bridge Park neergezet, waar mensen dan 'over de brug kunnen lopen naar een plasticvrije toekomst'. We willen laten zien hoe makkelijk het is om een brug te slaan van een unconscious naar een conscious levensstijl."

Lees andere interviews in deze rubriek

Tips

Tips
Door robots in te zetten kunnen ondernemers een grotere markt aanboren.

De werkdag van

De werkdag van
Taco Carlier van VanMoof: 'Als het even kan, vergaderen fietsend.'

In de praktijk

In de praktijk
De Keukenhof is elk jaar tien maanden dicht. NU.nl vroeg directeur Bart Siemerink hoe ze te werk gaan.
Tip de redactie