PSI Aircover: Bloeddrukmeter inspiratie voor 'beste zeilinnovatie van het jaar'

Of hij het nou wil of niet, oud-beroepszeiler Piet Schol wordt door zijn vrouw die arts is, zo nu en dan aan de bloeddrukmeter gelegd. Het bracht hem op een nieuw ontwerp voor een beschermhoes voor de rolfok, het voorste zeil van zijn zeilboot.

"Het kost nu geen uren meer om de hoes om het zeil te krijgen. Een van de grootste ergernissen van hobbyzeilers", aldus Schol. Hij won er deze week de titel 'Product van het Jaar' mee op botenbeurs HISWA in Amsterdam.

NUzakelijk spreekt Schol in de rubriek In de Praktijk over zijn innovatie en de plannen voor zijn bedrijf PSI Aircover. "Na drie jaar testen en ontwikkelen, is het product net af. We zijn klaar om de markt op te gaan."

Wat is er mis met de traditionele beschermhoes voor de fok?

"Ik ben jarenlang beroepszeiler geweest bij een bedrijf dat zeilreizen aanbood. Ik voer met passagiers naar landen zoals IJsland en Schotland. Inmiddels ben ik met pensioen, maar zeil ik nog veel met mijn gezin op onze familieboot (een 50-voeter voor de kenners). Ik ben dus een doorgewinterd zeiler en juist op onze eigen boot kwam ik een hinderlijk knelpunt tegen.

Ik kocht in 2012 een hoes voor het voorzeil, voor zo'n 900 euro. De hoes is noodzakelijk om het zeil te beschermen tegen weer en wind. Vanaf het begin waren er problemen. Er was veel mankracht nodig om de hoes omhoog te krijgen. Eenmaal om het zeil wordt de hoes strakgetrokken met kruislijnen. Het zeil blijft echter klapperen bij slecht weer. De lijnen zitten bovendien zo strak dat je de hoes haast niet naar beneden krijgt. Je moet naar de top van de fok om dat voor elkaar te krijgen.

Kortom, het gebruik van de hoes is tijdrovend en het beschermt het zeil onvoldoende. De fabrikant van de hoes die ik kocht, maakte zelfs een nieuwe voor me. Maar alsnog werkte het niet voldoende. Ik kreeg uiteindelijk mijn geld terug en dacht: dit kan anders."

Hoe dan? Wat maakt de PSI Aircover uniek?

"Ik heb er thuis heel lang over nagedacht. Het eureka-moment kwam tijdens het meten van mijn bloeddruk. Je kent het wel, zo'n armhoesje dat je oppompt en die ervoor zorgt dat alles aan de binnenkant strak wordt gelegd en door de luchtdruk beschermd blijft. Die luchtdruk moest ik hebben in mijn zeilhoes! PSI (Pound-force per square inch) is de meeteenheid voor luchtdruk én de manier om de hoes zo nauw mogelijk te sluiten rond het zeil.

In feite hebben we een hoes ontwikkeld met een long erin. Je hijst de hoes om het zeil, zet het ventiel open, pompt de long vol en zet de boel in één keer strak. Een simpele oplossing voor de problemen. En dan wordt je opeens op de HISWA uitgeroepen tot product van het jaar, dat was een grote verassing. We hebben behoorlijk wat investeringen moeten doen om alles voor elkaar te krijgen."

Hoe heeft u het idee ontwikkeld tot product?

"Ik heb het bedrijf in 2013 opgestart naast een ander bedrijf dat ik had. Mijn twee studerende zoons doen de marketing en sales, mijn vrouw doet de administratie. Door mijn achtergrond heb ik veel contacten in de zeilwereld, de nodige investeringen hebben we zelf gedaan. Voor de productie en verkoop werk ik met externe partijen. Zoals met de Friese zeilmakerij De Vries Maritiem en met een fabriek in Tzummarum (ook in Friesland) die de longen van de hoezen maakt.

Om het product te testen, hebben we heel wat hoezen uitgedeeld aan bevriende zeilers, die vinden het geweldig. De hoes zelf is in principe standaard, het is de long die het innovatief maakt. In het begin liep deze nog weleens te snel leeg. Daarom gebruiken we nu een speciaal soort rubber om dat te voorkomen. Het product is helemaal af, al zullen we het in de toekomst misschien nog verder ontwikkelen."

Wat zijn de plannen voor uw bedrijf de komende tijd?

"Het product is te koop voor 58 euro per meter. Een van mijn zoons is alle dealers langs de kust afgegaan om het product in de schappen te krijgen. Onze focus ligt nu eerst op Nederland en België, maar er wacht een grote markt aan de Middellandse Zee. Hoe groot deze is, weet ik niet precies. Maar er zijn veel hobbyzeilers in Europa.

We hebben mede dankzij de HISWA ook behoorlijk wat aandacht van potentiële klanten. We staan daar met een stand. Daarnaast heb ik natuurlijk meer goede ideeën, ook buiten de zeilwereld. Een daarvan ben ik op dit moment aan het uitwerken."

NUzakelijk vraagt wekelijks een ondernemer die onderdeel van het nieuws is, wat dat nieuws voor hem of haar in de praktijk betekent.

Lees andere interviews in deze rubriek:

Tips

Tips
Tips om financieel gezond gedrag bij werknemers te bevorderen.

De werkdag van

De werkdag van
Marianne van Sasse van Ysselt van Secrid: 'We zijn een beetje de vader en de moeder van het bedrijf'

In de praktijk

In de praktijk
Oprichter DE Unie over duurzaamheid: 'Er is nog een groep slapende consumenten.'
Tip de redactie