'Fysieke schoenenwinkel staat nog steeds onder druk'

Hoewel de online uitgaven aan schoenen vorig jaar flink zijn gestegen, staat de fysieke schoenenwinkel nog altijd onder druk.

In 2016 verdampte ruim 9 procent van de verkoopvolumes van fysieke schoenenwinkels, meldt ABN Amro donderdag in een rapport.

Sinds 2012 is 20 procent van het winkeloppervlak verdwenen en zijn de verkoopvolumes met 25 procent afgenomen.

Vorig jaar moesten 193 winkels moesten hun deuren sluiten. In de afgelopen vijf jaar hielden in totaal 762 vestigingen het voor gezien, aldus de bank.

ABN Amro denkt dat de afname ook dit jaar doorzet. De winkels hebben last van dalende consumentenbestedingen. Ook staan de winstmarges onder druk door toenemende online concurrentie.

Uitgaven

Volgens de bank stegen de online uitgaven aan schoenen vorig jaar met 44 procent. In 2016 werd in totaal voor 720 miljoen euro aan schoeisel verkocht. Ruim een kwart van de uitgaven wordt online gedaan.

Eerder kwam de Thuiswinkel Markt Monitor met andere cijfers. Consumenten zouden vorig jaar in totaal 926 miljoen euro aan schoenen hebben uitgegeven, tegenover 642 miljoen euro een jaar eerder. Bij deze cijfers is ook de verkoop van artikelen zoals koffers en sieraden meegeteld. In het rapport van ABN Amro is alleen naar de verkoop van schoenen gekeken.

ABN Amro verwacht ook in 2017 en 2018 een stijging van de online uitgaven aan schoenen. Vooral grote spelers profiteren daarvan, terwijl kleinere schoenenwinkels kampen met lage of zelfs negatieve marges.

"Grote spelers kunnen door schaalgrootte gemakkelijker investeren in een strategie waarbij online en offline elkaar versterken", zegt de bank. "Kleine winkels hebben dat voordeel niet."

Service

Veel consumenten oriënteren zich online op hun aankoop, maar een meerderheid koopt de schoenen daadwerkelijk in een fysieke winkel. Hier kunnen kleine ondernemers van profiteren, vindt ABN Amro.

Ook biedt de vergrijzing kansen. De bank vindt daarom dat schoenenwinkels meer moeten inzetten op service, zoals het uitvoeren van reparaties en klantloyaliteit.

Lees meer over:

Ondernemen in de zomer

Ondernemen in de zomer
Het weer is essentieel voor de bedrijfsvoering bij bootverhuurder Pieter Jongschaap in Kalenberg, vlak bij Giethoorn.

De werkdag van

De werkdag van
Karin Sluis van Witteveen+Bos: 'Ik ben wel echt meewerkend voorvrouw'

In de praktijk

In de praktijk
Volgens ondernemer Jan van Zon willen mensen steeds grotere en gekkere caravans en campers.
Tip de redactie