Van Eeghen: 'Je moet niet té bijzonder doen over fenomeen familiebedrijf'

NUzakelijk vraagt wekelijks een Nederlandse ondernemer die onderdeel van het nieuws is, wat dat nieuws voor hem of haar in de praktijk betekent.

Deze week spreken we Jeroen van Eeghen over zijn familiebedrijf Van Eeghen Functional Ingredients. Het bedrijf, gespecialiseerd in de productie en distributie van vitamines en mineralen voor klanten zoals Danone en Nestlé, wordt al 355 jaar door de familie gerund.

Familiebedrijven presteren vaak beter dan andere bedrijven, vooral wanneer zij hun kernwaarden duidelijk communiceren en uitdragen, zo bleek deze week uit onderzoek.

Familiewaarden zorgen voor een duidelijke identiteit, meer vertrouwen van toeleveranciers en loyaliteit onder klanten, zeggen het Erasmus Centre For Family Business, BDO en Rabobank.

Van Eeghen ziet die waarden ook terug in zijn bedrijf, maar benadrukt ook dat zijn uitdagingen niet heel anders zijn dan die van elke andere onderneming. "Je moet ook niet té bijzonder doen over het fenomeen familiebedrijf", zegt hij.

Met welke familiewaarden onderscheidt Van Eeghen zich van andere ondernemingen?

"Wat vooral bijzonder is aan dit bedrijf, is dat het al veel groeicycli heeft doorgemaakt. En dat zie je terug in de mentaliteit. Ons bedrijf is in 1662 opgezet en was in die tijd een concurrent van de VOC. Toen richtten we ons op de import van onder meer specerijen, koffie en suiker. We zijn in mijn visie inmiddels doorgegroeid naar een focus op 'new spices': vitaminen en mineralen. De laatste acht jaar richten we ons vooral op het leveren van ingrediënten voor babyvoeding en sportsupplementen.

Juist die verandering van focus en het aanboren van nieuwe markten zijn belangrijk voor ons bedrijf. Dat heeft ervoor gezorgd dat we na al die jaren nog steeds bestaan. Van Eeghen is nooit lineair gegroeid. We hebben ook oorlogen meegemaakt en zijn van klein naar heel groot gegaan en weer terug. We weten als bedrijf dat dit erbij hoort en dat je open moet staan voor verandering. Onze mensen zijn daarop ingesteld. Dat merk je bijvoorbeeld doordat we hier minder bezig zijn met cashflow en omzet en meer met ontwikkeling en klantenbinding. Ook is het zo dat we absoluut geen big spenders zijn. We zijn van oudsher een sober bedrijf. Dat betekent niet dat we het slecht hebben hoor, alleen had onze familie vroeger geen kastelen aan de Vecht. Dat was een bewuste keuze."

Ben je actief bezig met de overdracht van de waarden van het bedrijf?

"Eerlijk gezegd valt dat wel mee. Ik denk dat wij een geval apart zijn. Veel familiebedrijven schrijven hun waarden op papier. Dat zijn vaak bedrijven die korter bestaan en waar een tweede of derde generatie de zaak overneemt. De overdracht van waarden is goed voor de continuïteit en daarom is het denk ik ook nuttig om ze op te schrijven. Maar voor ons is dat niet heilig. Het zit er gewoon ingebakken. Dat merkte ik ook toen ik hier in 2012 begon als CEO. Ik was een outsider zonder ervaring. Mijn vader heeft hier nooit gewerkt, mijn achteroom wel. Ik ben via een sollicitatieprocedure aangenomen. Het was de eerste keer in de geschiedenis van dit bedrijf dat een dergelijke procedure nodig was voor de opvolging. Alle familieleden kregen een brief met het verzoek om te solliciteren.

Eenmaal binnen merk je dan toch snel dat je veel van dezelfde waarden en achtergrond deelt, zonder dat je daar heel actief mee bezig bent. Er was geen specifieke overdracht van waarden. De continuïteit van ons bedrijf staat voorop. Dat is belangrijker dan wie het bedrijf aanvoert. We hebben wel de voorkeur dat het bedrijf in de familie blijft. Er zitten ook twee familieleden in onze raad van commissarissen, maar we zijn nu nog niet bezig met een nieuwe generatie. Ik ben 38 jaar en dus voorlopig nog niet klaar hier."

Welke weerslag hebben jullie waarden op jullie klanten en personeel?

"Juist doordat we bezig zijn met de continuïteit, en we openstaan voor verandering, zijn we allesbehalve een slaperig oud bedrijf. Het merendeel van ons personeel is onder de veertig en er heerst hier een positieve sfeer. Onze werknemers zijn goed opgeleide mensen met veel kennis van zaken. Dat moet ook, want we richten ons op een niche in de markt. We werken ook bewust zoveel mogelijk met onze 28 werknemers op hetzelfde kantoor. Dat is belangrijk voor het delen van kennis. Er werken hier ook absoluut geen cowboys en opportunisten. Dat past niet bij ons. Ik merk dat mensen het speciaal vinden om hier te werken, maar verder doen we er niet te bijzonder over. We hebben hier dezelfde uitdagingen als in ieder ander bedrijf.

Voor veel van onze klanten geldt dat we al lange tijd met hen samenwerken, er is een vertrouwensband. Ze weten wat ze van ons kunnen verwachten en dat houden we graag zo. Soms vragen ze ons om er nog een schepje bovenop te doen. Een lastminute-levering bijvoorbeeld. Als het kan, dan doen we dat natuurlijk."

Tips

Tips
Publicist Saskia Maarse: 'Nederlandse bedrijven kunnen wat leren van andere culturen.'

De werkdag van

De werkdag van
Leon Joanknecht van FilmFabriek: 'We zijn bezig de geschiedenis in beeld te brengen.'

In de praktijk

In de praktijk
Het Zeeuwse bedrijf Oceanwide Expeditions investeert 50 miljoen in een nieuw schip voor poolreizen.
Tip de redactie