'Familiebedrijven presteren beter dan andere ondernemingen'

Familiebedrijven presteren vaak beter dan andere bedrijven, vooral wanneer zij hun kernwaarden duidelijk communiceren en uitdragen.

De financiële waarde van familiebedrijven ligt daardoor gemiddeld 7 procent hoger dan die van vergelijkbare niet-familiebedrijven.

Ook is de rentabiliteit van deze bedrijven beter, zo blijkt woensdag uit een onderzoek van Erasmus Centre For Family Business, BDO en Rabobank.

Familiewaarden zorgen bij de bedrijven voor een duidelijke identiteit, meer vertrouwen van toeleveranciers en loyaliteit onder klanten.

Ook werknemers zetten zich sneller in voor een bedrijf met een sterke identiteit, zeggen de onderzoekers.

Continuïteit 

Om hun continuïteit te bewaken zou het daarom zinvol zijn om de familiewaarden duidelijk te etaleren, zowel in het beleid als in de communicatie.

"Bedrijven die erin slagen om hun familiewaarden authentiek en consequent uit te dragen, kunnen als geen ander de verbinding leggen met klanten en leveranciers", zegt Mirelle Pennings van Rabobank.

Volgens de onderzoekers dienen familiebedrijven tijd en aandacht te schenken aan de juiste overdracht van hun waarden bij opvolging door een nieuwe generaties.

"Verandering is niet erg", zeggen ze. "Zolang er maar een duidelijke link blijft naar het verleden."

Lees meer over:

Tips

Tips
Overweeg je om een ander bedrijf over te nemen? Lees eerst deze zes tips. 

De werkdag van

De werkdag van
Vivienne van Eijkelenborg van Difrax: 'Ik vind het lekker om rekkend en strekkend wakker te worden.'

In de praktijk

In de praktijk
De meeste buitenlandse werknemers komen naar Nederland vanwege de liefde, zegt Ilse Visser van wervingsbureau Undutchables. 
Tip de redactie