'Familiebedrijven presteren beter dan andere ondernemingen'

Familiebedrijven presteren vaak beter dan andere bedrijven, vooral wanneer zij hun kernwaarden duidelijk communiceren en uitdragen.

De financiële waarde van familiebedrijven ligt daardoor gemiddeld 7 procent hoger dan die van vergelijkbare niet-familiebedrijven.

Ook is de rentabiliteit van deze bedrijven beter, zo blijkt woensdag uit een onderzoek van Erasmus Centre For Family Business, BDO en Rabobank.

Familiewaarden zorgen bij de bedrijven voor een duidelijke identiteit, meer vertrouwen van toeleveranciers en loyaliteit onder klanten.

Ook werknemers zetten zich sneller in voor een bedrijf met een sterke identiteit, zeggen de onderzoekers.

Continuïteit 

Om hun continuïteit te bewaken zou het daarom zinvol zijn om de familiewaarden duidelijk te etaleren, zowel in het beleid als in de communicatie.

"Bedrijven die erin slagen om hun familiewaarden authentiek en consequent uit te dragen, kunnen als geen ander de verbinding leggen met klanten en leveranciers", zegt Mirelle Pennings van Rabobank.

Volgens de onderzoekers dienen familiebedrijven tijd en aandacht te schenken aan de juiste overdracht van hun waarden bij opvolging door een nieuwe generaties.

"Verandering is niet erg", zeggen ze. "Zolang er maar een duidelijke link blijft naar het verleden."

Lees meer over:

Tips

Tips
Door robots in te zetten kunnen ondernemers een grotere markt aanboren.

De werkdag van

De werkdag van
Tony Tonnaer van Kings of Indigo: 'Goede koffie is essentieel.'  

In de praktijk

In de praktijk
De Keukenhof is elk jaar tien maanden dicht. NU.nl vroeg directeur Bart Siemerink hoe ze te werk gaan.
Tip de redactie