Detailhandel zet 1,2 procent meer om in derde kwartaal

De Nederlandse detailhandel heeft in het derde kwartaal 1,2 procent meer omgezet dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De opbrengsten stegen hiermee voor het achtste kwartaal op rij, zo blijkt vrijdag uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Online winkelen groeide met een omzetstijging van ruim 14 procent opnieuw harder dan de winkelverkoop. De online omzet van pure webwinkels steeg met 17,8 procent het sterkst. Bij winkels waar de verkoop via internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, groeide de online omzet met 9,4 procent.

Non-food

Winkels in de foodsector zetten 2,4 procent meer om. In de non-foodsector lag de omzet juist 0,6 procent lager. Het is het tweede kwartaal op rij dat de non-foodwinkels een lagere omzet realiseren. Vooral winkels die hevig concurreren met webwinkels hebben het zwaar te verduren.

Zo dalen de omzetten van schoenenwinkels al sinds het derde kwartaal van 2014. Ook in het derde kwartaal van dit jaar werd 15,6 procent minder omgezet dan dezelfde periode een jaar eerder. De omzetdaling van winkels in consumentenelektronica bedroeg 6,2 procent in de afgelopen periode.

Fysieke winkels

Door de genoemde ontwikkelingen is het aantal fysieke winkels in deze branches drastisch teruggelopen, merkt het CBS op. Kon je in 2012 nog bijna 3.400 schoenenwinkels binnenwandelen, op 1 januari van dit jaar waren er nog 2.760 over. Het aantal winkels in consumentenelektronica daalde in dezelfde periode met 8,5 procent naar 3.655.

Niet alle deelbranches hadden overigens te kampen met omzetdalingen. Vooral de woonbranche en de doe-het-zelfbranche profiteerden van een verder aantrekkende woningmarkt.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie