'Belangrijkste na faillissement was betrokkenheid personeel'

Nog geen drie jaar terug moest transportbedrijf Jan Krediet uit het Overijsselse Steenwijk een faillissement incasseren. Een derde van het personeel vertrok noodgedwongen bij het familiebedrijf en de betrokkenen waren stomverbaasd.

Dit weekend kon het concern, dat in 1924 werd opgericht in het Friese Noordwolde, een feestje vieren. Jan Krediet won een ondernemersprijs van branchevereniging TLN.

Daarnaast wordt waarschijnlijk financieel het beste jaar gedraaid van de laatste veertien jaar, vertelt algemeen directeur en medeaandeelhouder Klaas Slim.

Hele mooie winst

Hij kwam tijdens het faillissement bij het concern en voerde een reeks veranderingen door. Zo wordt er nu veel meer per klant gestuurd op rendement. Als vrachtwagens te veel lege kilometers maken wordt er gekeken naar een oplossing en soms ook afscheid genomen van een klant.

"Als je in de transport honderd klanten hebt, zorgen vijfentwintig voor een hele mooie winst, vijftig leveren weinig op en vijfentwintig leveren een heleboel verlies op", legt Slim uit.

Verkoopmethoden

Verder is het concern op een andere manier klanten binnen gaan halen. "Er zijn veel meer mensen bezig met de verkoopmethoden. Je moet veel bedrijven benaderen om uiteindelijk tien klanten te houden."

Ook kijkt het concern, dat in de laatste twee jaar 25 procent groeide, meer naar welke klanten bij het bedrijf passen. Zo is er geen grote klant die meer dan 10 procent van de omzet oplevert. "Wij hebben geen Philips, Akzo of Ikea als klant. Wij zitten in het segment waar we een relatie kunnen opbouwen."

Betrekken van het personeel

Wat volgens Slim doorslaggevend is ,is het betrekken van het personeel bij het bedrijf en het beter maken van de bedrijfsvoering. Hij spreekt van empowerment om medewerkers te laten meedenken over wat er gebeurt en hoe dat beter kan.

Elke ochtend om negen uur is er bijvoorbeeld staand overleg van een kwartier per afdeling. "In startups is dit gangbaar, bij de oude economie wat minder. Teamleiders bespreken dan met hun mensen wat er de vorige dag misging en waar er vandaag op moet worden gelet. Daarna doen de teamleiders hetzelfde met mij. Binnen een half uur kun je het hele bedrijf sturen in de richting waarin het moet."

"Het is bijna zoals bij een gezin. Je bespreekt 's avonds aan tafel hoe het vandaag ging en wie morgen de boodschappen gaat doen. Het klinkt heel vanzelfsprekend, maar je moet het wel inbouwen. Veel experimenten met bv. zelfsturende teams zijn mislukt. De directie bewaakt de koers en iedereen wordt gestimuleerd daar naar vermogen aan bij te dragen. Maar niet vrijblijvend. Bij ons worden mensen aan het einde van het jaar ook beoordeeld op hoeveel ideeën ze hebben doorgevoerd."

In de toekomst is het bedrijf vooral van plan meer te investeren in ICT. Andere ontwikkelingen zijn het rechtstreeks leveren aan consumenten vaak in verstedelijkte gebieden.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie