Dutch Weed Burger: Van freelance filmmaker naar eigen bedrijf

Nuzakelijk neemt wekelijks een werkdag door met een ondernemer. Deze keer is dat Mark Kulsdom, medeoprichter en directeur van The Dutch Weed Burger.

The Dutch Weed Burger won vorige week de Purpose Award, een prijs voor een bedrijf dat "betekenisvol onderneemt". Ook maakte Kulsdom bekend in het voorjaar een eigen winkel te openen in Amsterdam.

Wie: Mark Kulsdom

Onderneming: The Dutch Weed Burger

Werknemers: 4 (in de lente en zomer aangevuld met een club freelancers voor mobiele evenementen)

The Dutch Weed Burger ontstond vier jaar geleden uit een documentaire die Kulsdom maakte over de toekomst van zeewier en de plantaardige keuken. Hij volgde daarvoor Lisette Kreischer, die verschillende kookboeken schreef over plantaardig voedsel.

"Na die documentaire ging het balletje rollen", aldus Kulsdom. "Mensen wilden weten waar ze die Dutch Weed Burger uit de film konden kopen, terwijl het helemaal niet mijn idee was om het product op de markt te brengen."

"Ik ging van een soort "one man crew" naar een bedrijfje", vertelt Kulsdom, die voorheen als freelance filmmaker werkte. "De afgelopen jaren is de organisatie gegroeid en dat vergt nieuwe vaardigheden. Ik hou me nu bezig met vragen als: hoe bouw je een organisatie op, wat past bij ons, met welke mensen willen we werken?"

"De geldprijs van tienduizend euro die we tijdens Purpose Day hebben gewonnen, kan ik nu mooi inzetten om meer te leren over bedrijfsvoering."

Creatieve broedplaats

Kulsdom begint zijn dag normaal gesproken met mediteren en het beoefenen van qi gong, de Chinese variant van yoga. Meestal is hij tussen 9.30 uur en 10.00 uur op kantoor, gevestigd in een woonboot bij creatieve broedplaats De Ceuvel in Amsterdam-Noord. "Da's de gaafste corporate omgeving die je je maar kunt wensen."

"Als er dingen geschreven moeten worden voor de blog of de website begin ik daar meestal mijn dag mee. Of ik houd me bezig met de financiële zaken. Het beantwoorden van e-mails bewaar ik voor later, omdat je anders meteen met zulke uiteenlopende onderwerpen bezig bent. Overigens beantwoord ik niet alles meer zelf; ik probeer steeds meer te delegeren."

Hoogseizoen

"In het hoogseizoen houden we ons veel bezig met het plannen van mobiele evenementen. We denken na over de logistieke aanpak en laden de bussen in, zodat alles klaar staat voor de evenementen."

Vergaderen doen Kulsdom en zijn team niet veel. "We zijn maar met een paar man en de meesten van ons zitten bij elkaar. Met anderen hebben we contact via e-mail. Eens in de twee weken vergaderen we om te kijken waar iedereen mee bezig is en hoe iedereen zich voelt."

Eten met gezin

Rond 17.30 uur houdt Kulsdom het voor gezien op kantoor. "Ik heb twee dochters en vind het belangrijk om met m'n gezin te eten 's avonds. Het moet wel een beetje menselijk blijven: het hebben van een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken. Je moet ook tijd maken voor je geliefden. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken."

Als zijn dochters naar bed zijn, klapt Kulsdom zijn laptop nog wel eens open. "Maar dat gebeurt niet elke avond. In het begin wel vaker dan nu. We hebben nu meer mensen in dienst, dus kan het werk beter worden gespreid. In het begin reed ik ook alle burgers zelf naar de restaurants. Door de groei kunnen we dat nu gelukkig uitbesteden."

Ook is Kulsdom niet meer aanwezig bij alle mobiele evenementen. Daardoor heeft hij meer tijd om zich bezig te houden met nieuwe projecten, zoals de eigen winkel. "Dat gezegd hebbende: het is wel het leukste onderdeel van m'n werk, om op zo'n evenement mensen een broodje te zien bestellen en met ze te praten over ons product."

Lees andere interviews van de rubriek

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie