Wat een ondernemer moet weten over de inzet van social media

Je kunt er als ondernemer in deze tijd niet omheen: social media. Als je het een beetje handig aanpakt, sleep je de ene na de andere opdracht binnen via je online platform. Maar wat moet je nou wel en wat juist niet doen?

Een bedrijf kan echt niet meer zonder social media, zegt expert Richard Bordes tegen NU.nl. "Je kunt het proberen, maar dan wordt het wel heel spannend. Hoe ga je je klanten dan bereiken? Bijna tien miljoen Nederlanders gebruiken Facebook, niemand leest meer het buurtkrantje. Dat betekent: ga ondernemen op social media."

Doe niet te serieus

"Ga een beetje experimenten en kijk wat voor jou werkt", geeft Bordes als tip. "Je kunt echt nieuwe klanten scoren via social media. Het is goed om een menselijk beeld te schetsen van jouw onderneming. Bij het verkopen van een product is de gunfactor enorm van belang. Met social media kun je werken aan personal branding."

Volgens Bordes zijn veel ondernemers gericht op het zo snel mogelijk verkopen van hun producten. "Social media worden vaak als advertentieplatform gebruikt. Maar verkoop gaat over het creëren van vertrouwen; het is een sociale bezigheid. Je moet je onderneming verkopen in plaats van je producten en diensten. Veel bedrijven vinden dat lastig."

"Naar mijn idee doet 97 procent van de ondernemers het nog steeds verkeerd. Hou op met al die like, share, win-acties."

Ga ervan uit dat niemand op jou zit te wachten

Wat je dus vooral niet moet doen, is proberen je producten te verkopen, aldus Bordes. "Niets is irritanter dan dat. Ga er maar vanuit dat niemand op jou zit te wachten, met je commerciële boodschap. Als jij daarentegen een leuk verhaal vertelt, kun je mensen misschien voor je winnen."

"Om een voorbeeld te geven: iemand die ik ken heeft een slijterij. Afgelopen weekend zette ze online dat ze hard aan het werk was om de kerstpakketten in orde te maken. Het ging niet om hoe duur zo'n kerstpakket was, maar het verhaal eromheen. Dat is de boodschap die je moet uitdragen."

U is dood, lang leve jij

Ook de toon van je berichten is erg belangrijk, stelt Bordes. "Ik heb een blog geschreven met als titel U is dood, lang leve jij. Verkoop gaat over contact maken. Met het woord "u" creëer je afstand en dat zorgt er online voor dat mensen jouw boodschap niet oppakken. Door "je" te gebruiken, spreek je iemand rechtstreeks aan. Je toon moet persoonlijk zijn en gericht op het aangaan van een dialoog."

Houd de dialoog levend

"Een andere fout die bedrijven maken, is dat ze niet kijken naar reacties op hun berichten op social media. Da's heel raar, want jíj start een dialoog. Dat betekent dat je ook wat terug moet zeggen."

Denk in plaatjes

"Denk zoveel mogelijk in plaatjes. Mensen lezen niet zo graag", aldus Bordes. "Tekst alleen is geen goede manier om een boodschap over te brengen. De kop van een bericht moet goed zijn, maar daarnaast is het handig een afbeelding te gebruiken waarop een of meerdere mensen staan afgebeeld. Dan is de kans vele malen groter dat je een reactie krijgt."

Maak tijd voor social media

"Integreer social media in je dagelijkse routine. Veel ondernemers zeggen dat ze het te druk hebben. Daarmee zeggen ze dus eigenlijk dat ze geen tijd hebben voor hun klanten. Je hoeft er niet de hele dag mee bezig te zijn, maar maak er gewoon een vast onderdeel van je dag van."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie