'Snelgroeiende bedrijven hebben een specifiek DNA'

Alle aandacht voor het fenomeen startup heeft een positief effect gehad op het ondernemersklimaat in Nederland.

"Het Nederlandse ondernemersklimaat heeft in de afgelopen jaren een professionaliseringsslag gemaakt, wat ervoor zorgt dat meer jonge bedrijven zich ontwikkelen tot snelle groeiers", zegt Justin Jansen, hoogleraar ondernemerschap aan de Rotterdam School of Management (RSM).

Het is een trend die volgens Jansen ook volgend jaar doorzet. De wetenschapper publiceert donderdag een onderzoek over het onderwerp in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam en het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE).

Hype

Sommigen noemen startups een hype en zijn de aandacht voor innovatie en nieuwe bedrijven een beetje zat, maar "ze zijn een belangrijke voedingsbodem voor snelgroeiende bedrijven", zegt Jansen. "Investeren in startups werkt, want je hebt vers bloed nodig."

Een op de twintig snelgroeiende bedrijven in Nederland komt volgens het onderzoek voort uit een startup, een stijging van 60 procent ten opzichte van vorig jaar. "En dat terwijl startups maar 5 procent van de Nederlandse ondernemers vertegenwoordigen." 

In de periode 2012-2015 hebben de snelst groeiende bedrijven gezamenlijk een gemiddelde omzetgroei van 107 procent gerealiseerd. De werkgelegenheid is bij deze bedrijven toegenomen met 133 procent tot gemiddeld 42 fulltime medewerkers.

Bekendere voorbeelden van Nederlandse bedrijven die het goed doen, zijn Coolblue, Adyen of Catawiki. "Een bedrijf zoals Coolblue neemt soms wel honderd medewerkers per maand aan, maar er zijn veel meer, ook kleinere bedrijven die nu nog onder de radar zijn."

Jonge bedrijven

Het is de tweede keer dat Jansen een onderzoek over snelgroeiende bedrijven publiceert, want "er wordt veel gepraat over innovatie, maar uiteindelijk willen we ook weten hoe we ervoor staan", zegt hij.

Die conclusie is tweeledig. Het aandeel startups dat zich ontwikkelt tot scale-up ligt, afgezet tegen Europa, aan de bovenkant. In 2015 waren het er 98, een jaar later 156. "Er zijn niet alleen meer jonge bedrijven, maar ook kennis en geld, mede dankzij groeiprogramma’s van bijvoorbeeld incubators."

Aan de andere kant groeit zo'n 70 procent van het Nederlandse mkb niet of nauwelijks, of is er zelfs sprake van krimp. "Ook deze trend zet door", zegt Jansen. "Kijk alleen al naar de hoeveelheid winkels die hun deuren moeten sluiten. We moeten zorgen dat ook deze bedrijven meedoen."

Veel bedrijven zien dat er ontwikkelingen zijn die ze moeten volgen, zoals de digitalisering, nieuwe businessmodellen of innovatieve producten, maar hebben te weinig oog voor de toekomst. "Ze weten vaak niet hoe ze op trends moeten reageren", aldus Jansen.

DNA

Snel groeien is een vak apart, weet de hoogleraar. "Een van de speerpunten in mijn onderzoek is het achterhalen van de specifieke formule van groei. Snelgroeiende bedrijven hebben een specifiek DNA."

Een DNA waarin goed leiderschap, een divers team, ondernemende medewerkers en de kunde om voldoende kapitaal aan te trekken centraal staan. "De druk op de arbeidsmarkt neemt toe, je bedrijf positioneren als goede werkgever wordt steeds belangrijker." 

Zonder talent geen groei, daarom moeten we er volgens Jansen voor zorgen dat we voldoende goede mensen aantrekken en opleiden. "Voor grotere bedrijven geldt ook dat medewerkers zich moeten kunnen blijven identificeren met het bedrijf. Er moet ruimte zijn voor eigen inbreng en ideeën."

Geld

Om snelle groei te kunnen financieren, is daarnaast veel geld nodig. "In startups worden enkele tonnen of miljoenen geïnvesteerd. Snelle groei vraagt echter om rondes van soms wel 40 miljoen euro", zegt Jansen. "Hier zit wat Nederland betreft nog een hiaat. Voor een bedrijf dat snel groeit, maar nog niet naar de beurs wil, is het lastig om geld te vinden."

Jansen vestigt zijn hoop onder meer op pensioenfondsen. "Als zij maar een paar procent van hun kapitaal beschikbaar stellen, zijn we al een stuk verder."

Jansen benadrukt tot slot het belang van goed leiderschap: "Het managen van snelle groei is enorm moeilijk. Ik zou willen dat we meer kennis gaan uitwisselen op dit gebied. Mensen met de juiste ervaring plaatsen bij die ondernemers die dat nodig hebben."

"En dan bedoel ik niet met een inspirerend verhaaltje op een congres, maar een echt netwerk van ervaren bestuurders."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie