Aantal snelgroeiende bedrijven in Nederland neemt toe

Het aantal bedrijven in Nederland dat snel groeit, is voor het eerst in zeven jaar gestegen. Dat komt vooral doordat steeds meer startende bedrijven zich weten te ontwikkelen tot snelle groeier, een zogenoemde scale-up.

Dat blijkt donderdag uit onderzoek van de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE).

"Ondanks het feit dat we nog ver onder het niveau zitten van 2008, toen bijna twee keer zoveel snelgroeiende bedrijven in Nederland actief waren, lijken wij het afgelopen jaar de bodem te hebben bereikt", aldus de onderzoekers.

Dit jaar noteerden de onderzoekers 3.070 snelgroeiende bedrijven in Nederland, een stijging van 7,3 procent ten opzichte van vorig jaar. Het gaat hier om bedrijven met minimaal tien medewerkers en een jaarlijks groeipercentage van de omzet of werkgelegenheid van 20 procent over een periode van drie jaar.

Ook moet het bedrijf aan begin van de meetperiode een minimale omzet van 5 miljoen euro, of minimaal tien medewerkers hebben. 

Startups

De onderzoekers wijten de toename van het aantal snelgroeiende bedrijven vooral aan het feit dat meer jonge bedrijven zich snel ontwikkelen. "Een op de twintig snelgroeiende bedrijven in Nederland komt nu voort uit een startup, een stijging van 60 procent ten opzichte van vorig jaar." 

In de periode 2012-2015 hebben de snelst groeiende bedrijven gezamenlijk een gemiddelde omzetgroei van 107 procent gerealiseerd. De werkgelegenheid is bij deze bedrijven gemiddeld toegenomen met 133 procent tot 42 fulltime medewerkers.

Zakelijke dienstverlening

"We zien vooral meer snelgroeiende bedrijven die actief zijn op het gebied van zakelijke dienstverlening", aldus de onderzoekers. "Het aandeel neemt juist af waar het bedrijven binnen de topsectoren betreft."

Zakelijke diensten worden volgens het onderzoek vaker door middel van nieuwe online verdienmodellen aangeboden. Ook biedt de flexibilisering van de arbeidsmarkt mogelijkheden voor groei binnen de uitzendbranche.

Mkb

Desondanks vinden de onderzoekers dat actie nodig is om de stijgende lijn vast te houden. "Een meerderheid van het mkb groeit niet meer of krimpt zelfs. Er lijkt een tweedeling te ontstaan tussen bedrijven die groeien door het toepassen van nieuwe technologie en diegenen die moeite hebben om zich aan te passen aan de sterk veranderende omgeving."

Tot deze laatste groep zou zo'n 70 procent van het mkb behoren. "Ze hebben wel de ambitie om te groeien, maar kunnen dat niet vertalen naar mogelijkheden door barrières op het gebied van bijvoorbeeld leiderschap, financiering of technologie."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie