Vier tips voor zakendoen in Afrika

Afrika wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse import en export, zei Klaas Knot, de President van De Nederlandsche Bank, vrijdag tijdens het tweedaagse congres Africa Works.

Zeker tweeduizend Nederlandse bedrijven zijn actief op het continent. En dat is volgens Knot niet zo gek, want "negen van de top twintig opkomende markten waarin Nederlandse bedrijven actief zijn, zijn te vinden in Afrika".

Hoe krijg je als ondernemer voet aan de grond in Afrika? Irene Visser, directeur van de Netherlands-African Business Council, geeft vier tips.

Benader elk land individueel

"Onthou: Afrika is geen land. Het is een continent met 54 landen. Er zijn grote verschillen tussen die landen. Alleen al in de Democratische Republiek Congo worden honderden verschillende talen gesproken. Zambia is geen Gambia. Bij ondernemen in Afrika is het enorm belangrijk om elk land individueel te benaderen."

Werk samen

"Wie snel wil zijn, moet alleen gaan. Maar wie ver wilt komen, moet samenwerken. Het is een bekend spreekwoord in veel Afrikaanse landen. Het devies is om samen te werken. Denk niet dat je het allemaal wel alleen kunt. Ga partnerschappen aan met mensen die de markt kennen. Zoek betrouwbare lokale bedrijven en mensen en luister naar hun advies. Begin bij die landen waar je al connecties hebt en breidt vanaf daar uit."

Zet je westerse bril af

"Het is erg belangrijk om je westerse bril af te zetten in Afrika. Zakendoen gaat hier anders dan in Europa. Om een voorbeeld te noemen, een Nederlandse softwareondernemer wilde een app bouwen voor de markt in Tanzania. Zijn ontwikkelteam maakte een functie waarin de gebruiker de naam van zijn vrouw kon invullen. Dat was helemaal fout! Naar goed 'Swahili-gebruik' is het namelijk volkomen normaal om meer dan één vrouw te hebben. Meer dan één regeltje voor echtgenoten in de app toevoegen dus."

Vermijd stereotypen en benader Afrika als gelijkwaardig continent

"Afrika is meer dan het land van acaciabomen en een mooie ondergaande zon. Het land zucht onder vele stereotypen, mede door de vele berichten in de media en door ngo’s over wat er allemaal misgaat op het continent. We denken vaak onterecht dat Afrika er zonder onze hulp niet komt. Zeker als ondernemer wil je dit stereotype-denken voorkomen. Het tegendeel is namelijk waar: steeds meer Afrikanen genieten een goede opleiding en er wordt ook hier geïnnoveerd. Benader Afrika daarom liever als gelijkwaardig continent. Alleen dan zal je als zakenpartner worden geaccepteerd."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie