'Investeren in Afrika is de moeite waard, maar je moet wel reëel blijven'

De Afrikaanse markt is zeer de moeite waard om in te investeren, zowel voor investeerders als ondernemers, maar je moet wel reëel blijven als je die markt betreedt.

Dat zegt Jürgen Rigterink, de nieuwe directeur van de Nederlandse ontwikkelingsbank FMO, donderdag tijdens het zakencongres Africa Works in Amsterdam.

"Afrika doet het goed. In tegenstelling tot veel Europese economieën, zal er in veel Afrikaanse landen de komende decennia sprake zijn van toenemende economische groei. De bevolking en levensverwachting van Afrikanen nemen bovendien toe. En dat biedt kansen."

Toch waarschuwt Rigterink voor overmoed. "Het is niet allemaal goed nieuws. De groei in Afrika gaat schoksgewijs en vindt niet plaats in alle landen. De lokale markten zijn bovendien erg volatiel."

De snelst groeiende economieën van Afrika in 2016 zijn volgens het IMF Ivoorkust (8,5 procent), Tanzania (6,9 procent) en Senegal (6,6 procent).

Desondanks lijdt ook de regio sub-Sahara volgens de Wereldbank onder de gevolgen van de financiële crisis, met dalende prijzen voor bulkgoederen zoals grondstoffen en landbouwproducten. De groei op het continent stagneerde in 2015 tot 3 procent gemiddeld, het laagste percentage sinds 2009.

Realisme

De voorman pleit daarom voor meer realisme in het optimisme over ondernemerschap op het continent. "De afgelopen jaren gingen we uit van het credo 'Africa Rising'. Ik pleit voor 'Africa Realism'".

Desondanks benadrukt Rigterink dat investeren in Afrika loont. "FMO bewijst al tientallen jaren dat het kan. Het gemiddelde rendement op onze investeringen in de private sector in de afgelopen tien jaar ligt rond de 13 procent."

FMO, opgericht door de Nederlandse overheid, commerciële banken en een aantal particulieren, investeert al bijna vijftig jaar in opkomende economieën en beheert inmiddels een internationale portefeuille van 9,2 miljard euro. 2,9 miljard daarvan gaat naar projecten in Afrika.

Lake Turkana

Rigterink noemt Lake Turkana Windpower, een groot windenergieproject in de woestijn van Kenia geleid door de Nederlander Willem Dolleman, als voorbeeld van hoe ondernemen in Afrika kan worden aangepakt. "Hier wordt goed samengewerkt tussen investeerders, waaronder FMO, de lokale autoriteiten, bedrijven en bevolking."

Volgens de directeur is de perceptie over zakendoen in Afrika echter vaak te negatief. "Institutionele beleggers vinden de risico’s te groot en Nederlandse ondernemers kijken liever eerst naar de buurlanden."

Ondernemen in Afrika vraagt om een lange adem. "Het duurt langer om de markt te bereiken en het is een stuk moeilijker dan uitbreiden naar Duitsland of België", weet Rigterink.

Betrouwbaar

Voor ondernemers die de stap willen wagen is het daarom belangrijk om te werken met een lokale, betrouwbare partner die de markt goed kent. "Een bank, ondernemer of private investeerder."

Ook het eigenhandig creëren van een optimale omgeving om in te ondernemen hoort bij zakendoen in Afrika, zegt Rigterink. "Je zult variabelen tegenkomen die niet aan je wensen voldoen. Dan moet je zelf ingrijpen. In Nigeria hebben wij ons bijvoorbeeld hard gemaakt voor een gemeenschappelijk duurzaam bankenbeleid."

Ook hamert de CEO op respect. "Afrika is niet meer dat achtergestelde continent, maar een gelijkwaardige zakenpartner met eigen sterktes en zwaktes. Zakendoen in Afrika doe je dan ook op basis van gelijkwaardigheid".

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie