Vijf tips voor het verzinnen van een bedrijfsnaam

Het bedenken van een bedrijfs- of productnaam kan een aardige frustratie worden als je geen inspiratie hebt. De bedrijfsnaam is vaak het eerste waarmee klanten of partners zich een beeld vormen van een bedrijf.

In samenwerking met mediapsycholoog Mischa Coster van Grey Matters vijf tips voor ondernemers om een naam te bedenken.

Wat doet je bedrijf?

De eerste stap is om duidelijk te krijgen wat jouw bedrijf eigenlijk doet, wat je aanbiedt en wie jouw doelgroep is.

"Je moet eerst eens bij jezelf te rade gaan waar je mensen mee helpt. Want dan kan je inhaken op een concept of een thema dat voor mensen sprekender is en omvattender lijkt. Tenzij het iets heel simpels is, dan moet je gewoon zo duidelijk mogelijk zijn."

Brainstorm over je doel

Vanaf dit punt start de brainstormsessie. "Als je bijvoorbeeld als boodschappenbezorger bedenkt dat je als doel hebt om het leven van drukke gezinnen makkelijker te maken, dan ga je daar eens mee spelen en bedenken wat voor associaties dit bij je oproept. Makkelijk maken, drukke gezinnen en dan kom je misschien op een woord als spitsuur uit."

"Dat heet eigenlijk de techniek van de vrije associatie en zo ga je verder als een olievlek bedenken wat voor associaties hier nog meer mee zijn te maken. En hoe staan die nog in relatie tot hetgeen ik doe."

Check of de domeinnaam vrij is

"Eén van de belangrijkste dingen is om te checken of de domeinnaam vrij is. Maar mocht een naam niet meer beschikbaar zijn, dan heb je natuurlijk nu ook vele soorten topleveldomeinnamen, zoals bijvoorbeeld .name, .amsterdam of .ninja. Neem bijvoorbeeld delivery.ninja voor een boodschappenbezorgdienst. Dan bekt best wel lekker. Daarnaast is het verstandig om te controleren of je bedrijfsnaam in het buitenland geen rare associaties oproept."

Sociale media zoals Twitter en Facebook maken het checken van een naam nog problematischer. "Mijn bedrijf heet Grey Matters, maar dat was overal al bezet. Dus ik heb nu standaard overal GreymattersNL. En dat zijn gewoon overal mijn namen op social media. Je zou zelfs kunnen overwegen om alleen een Facebook-pagina te doen als marketing, afhankelijk van de sector waarin je zit. Maar dan moet je wel ‘social-minded’ zijn als bedrijf."

Is er geen domeinnaam meer beschikbaar of zijn alle leuke namen op social media al bezet? Dan is het terug naar de brainstorm. "Het is wel een iteratief proces. Je moet opnieuw gaan brainstormen en dan gaan kijken of het wel vrij is."

Krijg feedback

Zorg dat vrienden en klanten een reactie geven. "Ik zou het niet zonder context doen, want mensen komen waarschijnlijk nooit zomaar je bedrijfsnaam tegen. Ze komen ‘m altijd tegen wanneer erover wordt gepraat. Dus als je het wil testen, dan zou ik er ook voor zorgen dat er een bepaalde context is."

"Dus je vraagt aan mensen: ‘Stel, je wilt een timmerbedrijf zoeken voor je schuurtje en je ziet deze zes opties staan. Welke zou je dan in eerste instantie kiezen?'"

Het nemen van een besluit

"Natuurlijk krijg je uit deze feedback verschillende reacties." Het uiteindelijke besluit nemen welke naam het beste is, is altijd lastig. "Stiekem heb je meestal zelf wel een voorkeur. En als het echt drie gelijksoortige namen zijn, dan zou ik zeggen dat je heel goed naar je onderbuikgevoel moet luisteren. Want het moet iets zijn waar je zelf in gelooft en waar je trots op moet zijn."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie