Bezorgdienst Picnic volgend jaar in tien tot vijftien nieuwe steden

De kleine bezorgwagentjes van online supermarkt Picnic zijn volgend jaar in nog eens tien tot vijftien steden en regio’s te vinden.

Het nog relatief kleine bedrijf focust erg op uitbreiding, vertelt Michiel Muller, het gezicht van het bedrijf, aan NU.nl.

Dinsdag is in Almere een tweede vertrekpunt voor de elektrische wagentjes van Picnic geopend. Het concern zoekt nog naar een nieuw distributiecentrum. "Je ziet dat wat we een jaar geleden gebouwd hebben, veel en veel te klein aan het worden is."

De dienst is inmiddels actief in Almere, Utrecht en Amersfoort en nog eens drie kleinere gemeenten bij Utrecht in de buurt. In Amersfoort, de eerste stad van Picnic, is het bedrijf winstgevend en wordt op jaarbasis een omzet gedraaid van 10 tot 15 miljoen euro. "Naarmate er meer steden als Amersfoort bijkomen, verdienen we vanzelf de aanloopkosten terug."

Wachtlijst 

"In de laatste tien weken zijn we verdubbeld. Dat betekent enorm veel voor je operatie, want je moet al die boodschappen tegen de juiste temperatuur en de juiste kwaliteit aan de deur krijgen. Dat is voor ons erg belangrijk, omdat mensen vaak voor het eerst online boodschappen bestellen als ze bij ons een bestelling doen."

Een jaar geleden reden er vier zelfontwikkelde elektrische wagentjes van Picnic rond. Inmiddels zijn dat er tachtig. Het bedrijf kan niet iedereen die de app downloadt meteen bedienen. Zo is in Almere nog een wachtlijst van drieduizend huishoudens.

Kleine wagen 

"Als we al die mensen meteen laten bestellen, gaat het natuurlijk niet goed. Je moet natuurlijk wel de autootjes en bezorgers hebben en je moet de orders kunnen picken. Dus we hebben tegen klanten gezegd: ‘Het komt eraan, je staat op de wachtlijst. Maar we willen wel zorgen dat het de eerste keer goed is.’ Aan alle kanten kost groei, als je het gecontroleerd wil doen, ook voorbereidingstijd."

De typische kleine wagen van Picnic, waar inclusief flexwerkers vierhonderd mensen werken, heeft het bedrijf speciaal zelf ontworpen zodat de boodschappen makkelijk, maar vooral ook snel bezorgd kunnen worden.

Vaste routes

"Zo kun je efficiënter bezorgen en kunnen we het uiteindelijk gratis doen. De bestaande spelers rijden kriskras door de stad en wij werken met vaste routes, een beetje zoals de melkboer vroeger. Dat is een belangrijk onderscheid."

"Dat betekent dat als wij onze routeplanning maken en wij hebben ongeveer vijftien orders in een busje zitten, dat we precies weten hoe laat we ergens zullen zijn. Zo kun je preciezer plannen, ben je dus efficiënter, dus voorspelbaarder en heb je een betere dienstverlening. Bovendien kan de klant op de boodschappenradar op de minuut precies zien hoe laat we er zullen zijn."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie