'99,9 procent van de ondernemers moet geen investering ophalen'

Voor het overgrote deel van de ondernemers is het geen goed idee om investeringen op te halen bij bijvoorbeeld vrienden, familie of professionele investeerders. "De beste bron van financiering is de klant."

Voor het overgrote deel van de ondernemers is het geen goed idee om investeringen op te halen bij bijvoorbeeld vrienden, familie of professionele investeerders. "De beste bron van financiering is de klant."

Dit vertelde groeigoeroe Verne Harnish tijdens een congres in Amsterdam.  

De klant is de goedkoopste bron van financiering, stelt Harnish. "Geld aannemen van vrienden en familie is de duurste vorm."

"Het kost misschien niet veel, maar je riskeert belangrijke relaties. Ik had een vriend die geld van me heeft geleend en het goede nieuws is dat hij me terug heeft kunnen betalen, maar het was ongemakkelijk voor hem."

Verder kan een bedrijf bewijzen dat een product levensvatbaar is, als meteen vanaf het begin klanten bereid zijn om er geld voor neer te leggen. Ook zijn klanten die een product of dienst hebben gekocht meer geneigd om het aan te bevelen.

Harnish verwijst naar projecten op crowdfundingsites Kickstarter en Indiegogo. "Eigenlijk is het geen crowdfunding. Het is zo’n verkeerde benaming. Het zijn eigenlijk voorverkopen. Het gaat erom jouw eerste klanten te bereiken en ze over te halen al een aankoop te doen voordat het product klaar is. De klant is jouw beste bron van geld. Het komt met de minste bagage. Gebruik dat geld om op te schalen."

Snelle groei

Een tip van Varnash om snelle groei te behalen is om in een sector te zitten die groeit. "Snap de grillen van de markt. De markt kan je er dom of slim uit laten zien. Op dit moment is fintech ‘hot’. Als jij in die sector zit, zal je sneller opschalen dan als je in een sector zit die dat niet is."

Varnish verwijst naar Bill Gross, oprichter van tientallen bedrijven. "Hij heeft bestudeerd welke bedrijven snel opschalen en welke niet. En natuurlijk het personeel, de strategie, uitvoering en de financiering doen ertoe. Maar het is timing die het verschil maakt."

De belangrijkste boodschap van Varnish zelf is dat ondernemers een draai van 180 graden moeten maken van een focus op het operationele deel van een bedrijf naar de vraag van klanten van een concern. "De afgelopen vijftig jaar waren we genieën in de aanbodzijde van een bedrijf. Nu moet je de vraagzijde begrijpen."

Unicorns

"Alle ‘unicorns’ doen maar één ding. Zij begrijpen meer van wat de klant wil dan de rest. Amazon, Uber, Google, Facebook. Zij weten allemaal wat we nodig hebben en daarom gebruiken wij hun kanalen om onze producten te verkopen."

Varnish haalt een voorbeeld uit Australië aan. Een vader en zoon wilden een apparaat verkopen dat het makkelijker maakt om honing te oogsten. "Vroeger zouden ze van boer naar boer gaan in Australië. Nu gebruiken ze Indiegogo en wisten ze binnen drie uur een miljoen dollar binnen te halen. Uiteindelijk verkochten ze voor 12 miljoen dollar in drie dagen."

"Ze deden dit door te begrijpen wie de handvol bloggers waren die die mensen konden beïnvloeden en ze zorgden ervoor dat die mensen van hun product wisten. De meeste mensen zullen meer tijd besteden aan het perfectioneren van het product en niet aan het perfectioneren van het begrip van de markt."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie