Zes tips voor ondernemers die zaken willen doen met Belgen

Nederland grenst aan België en in Vlaanderen wordt dezelfde taal gesproken als in Nederland, maar dat betekent niet dat zakendoen met Belgen makkelijk is. 

Integendeel, zegt Evert van Wijk, die directeur is van MediaTraining.be en dertig jaar in België woonde. Daarom zet NUzakelijk samen met Van Wijk een aantal tips op een rij.

Volgens de mediatrainer zijn er "geen twee landen die aan elkaar grenzen en zo van elkaar verschillen als Nederland en België". "Samenwerking vereist heel veel inspanning, omdat er aan beide kanten van de grens veel vooroordelen zitten."

De manier waarop Nederlanders en Belgen naar het ondernemerschap kijken, verschilt volgens Van Wijk enorm. "Als je kijkt naar omgaan met risico's scoren Belgen op een schaal van 0 tot 100 (waarbij 100 staat voor het nemen van zo min mogelijk risico) 97. Nederlanders scoren 47 of 48."

Houd er rekening mee dat Belgen veel waarde hechten aan 'affectief vertrouwen'

"Belgen hebben veel wantrouwen ten opzichte van wat ze niet kennen. Ik zeg weleens: een Belg wantrouwt iets of iemand tot het tegendeel is bewezen. Een Nederlander vertrouwt je tot het tegendeel bewezen is."

"Een Nederlander is heel erg gericht op 'cognitief vertrouwen': hij kijkt of een product van goede kwaliteit is. Bij een Belg gaat het in eerste instantie om 'affectief vertrouwen', waarbij het meer draait om een persoonlijke klik. Nederlanders schatten dat vaak totaal verkeerd in."

Wees niet te pusherig

"Belgen zeggen altijd 'ja' als je een afspraak met ze wil maken, ook als ze eigenlijk 'nee' bedoelen. Je moet dus niet de illusie hebben dat je met een opdracht naar buiten stapt na een gesprek. Een eerste gesprek dient vooral om te kijken of het klikt: kunnen wij samen naar het voetbal, of een avondje naar het café?"

"Ik schatte dit in het begin totaal verkeerd in. Ik was te pusherig. Wees dus vooral niet te dwingend: dat directe van Nederlanders wordt vaak als een bedreiging gezien. Je hebt een Belgisch gezegde: als een Hollander je niet bedrogen heeft, is hij het vergeten."

Steek tijd in het opbouwen van een goede relatie

"Als je zaken gaat doen in België, moet je langzaam een relatie opbouwen. Ga uit eten, maar maak vooral niet de fout om over zaken te beginnen of papieren uit je tas te halen. Dan slaat je gesprekspartner meteen dicht."

"Zorg er ook voor dat je met Belgen samenwerkt. Zij hebben vaak een netwerk en 'ons kent ons' is er heel belangrijk."

Maak een afspraak met de juiste persoon (zo hoog mogelijk in de organisatie)

"Ik kwam eens bij een bedrijf waar ik een afspraak had met de communicatiemanager. Die had wel taken, maar geen bevoegdheden. Als ik iets wilde verkopen, moest ik bij zijn baas zijn. In België is veel meer hiërarchie: de baas is ook echt de baas. Probeer dus altijd een afspraak te maken met iemand die zo hoog mogelijk in de organisatie zit."

Behandel Belgen niet alsof ze achterlijk zijn

"Nederlanders hebben vaak een houding van 'wij gaan wel even vertellen hoe het werkt'. Ze benaderen Belgen alsof ze een beetje dommig of sullig zijn. Belgen voelen dat perfect aan. Door die superieure houding krijg je een hele verkeerde verhouding. Nederlanders moeten erop letten dat ze meer op basis van gelijkwaardigheid een gesprek aangaan."

Als er problemen zijn: benoem ze

"Belgen vinden Nederlanders helemaal niet leuk. Maar ze kunnen wel samenwerken, op voorwaarde dat ze vertrekken vanuit de juiste probleemstelling. Belgen zijn heel gereserveerd en laten het achterste van hun tong niet zien, ook niet ten opzichte van hun landgenoten. Dat kan zorgen voor onderhuidse spanningen. Doe dan niet alsof er geen problemen zijn, maar benoem ze."

"Eigenlijk kunnen Nederlanders veel beter samenwerken met Duitsers of Engelsen. Dat is veel logischer als je kijkt naar mentaliteit en structuren."

Van Wijk benadrukt dat er ook voorbeelden zijn van gevallen waarbij het wel goed gaat. "Ik sprak laatst de ambassadeur van België in Nederland. Hij zei dat de samenwerking op het gebied van marine heel goed is, dus het kan wel. Maar het moet ook zo zijn dat de mensen aan de top de juiste klik hebben."

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie