'Sleutel tot succes crowdfunding is voorbereiding'

Voorbereiding is het allerbelangrijkste bij het ophalen van financiering voor een project, product of bedrijf via crowdfunding.

Dit zegt Camille van Gestel, directeur van WakaWaka, het bedrijf dat hij samen met Maurits Groen heeft opgericht. WakaWaka is van plan om zijn tiende crowdfundingronde te doen. 

Sinds 2011 heeft WakaWaka, bekend van de zonnelampen, ruim anderhalf miljoen euro opgehaald bij de massa via online platformen.

"De allereerste keer dat wij een crowdfundingcampagne deden, in 2011, wisten wij helemaal niets van crowdfunden", vertelt Van Gestel. "De eerste keer hebben we een gebruik gemaakt van Kickstarter en Symbid. We zijn toen maar gaan kijken naar wat er gebeurde."

"Al snel bleek dat enige voorbereiding wenselijk was. Dat hebben we in de campagnes daarna echt wel anders gedaan. De sleutel tot succes van een campagne zit ‘m absoluut in de voorbereiding."

Kerstmannenpak

Uiteindelijk moest Van Gestel zich halverwege de eerste campagne, op advies van experts, in een kerstmannenpak hijsen om genoeg aandacht te creëren. "Ze zeiden, je moet de campagne met humor introduceren in de campagne. Nou, dat werkte. In de jaren daarna hebben we dat wel anders gedaan en met name in de voorbereiding."

Van Gestel legt uit dat het belangrijk is dat andere mensen met een netwerk op de hoogte zijn van de campagne. Als deze mensen op dag één beginnen te praten over de campagne, zorgt dat voor veel meer tractie.

Friends, fools and family

"Ze noemen het: friends, fools and family", legt Van Gestel uit. "Mensen van wie jij denkt dat ze in je geloven zo persoonlijk mogelijk benaderen en vragen of ze meedoen. Dan krijg je momentum in je campagne, daarna haken andere mensen aan. Als ze zien dat jouw campagne succesvol wordt, dan trek je ook mensen aan waar je geen band mee hebt."

Ook de media spelen een grote rol. Vaak wordt crowdfunding gezien als een goede manier om extra publiciteit te creëren. "Wij hebben natuurlijk zelf relaties met de media, maar als je die niet hebt, pak dan gewoon de telefoon op en meld je aan. Zorg dat je aandacht hebt voor het nieuwswaardige element in je campagne."

‘Oude’ crowdfunders

Van Gestel geeft nog een tip: "Op het moment dat je campagne loopt en je krijgt exposure en mensen schrijven over je campagne, verwerk dat dan meteen op je website. Dat willen mensen graag zien. Ze vinden het tof dat er over "hun campagne" geschreven wordt."

Recentelijk wist Van Gestel ook crowdfunders in te zetten die al eerder hadden geïnvesteerd in WakaWaka. 'Oude' crowdfunders konden meedenken over de nieuwe campagne, dat ook tot "significante veranderingen leidde."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie