Wetenschappers Delft gebruiken VR-bril om presentaties te oefenen

Wetenschappers van de TU Delft hebben getest of oefenen met een interactief publiek met behulp van een virtual reality-bril helpt bij het geven van presentaties.

Presentatoren kregen een VR-bril op die een publiek toont dat zelf vragen kan stellen. De stemming onder het publiek kan omslaan van geïnteresseerd naar verveeld of kritisch.

Uit het onderzoek blijkt dat een echt publiek niet merkt of een presentator met deze bril heeft geoefend. Maar het oefenen van presentaties met een VR-bril is voor presentatoren wel leuker. En in sommige gevallen zijn ze beter voorbereid. 

Promovenda Ni Kang construeerde de modellen en voerde het onderzoek samen met copromotor Willem-Paul Brinkman uit.

"We hadden gehoopt dat er een groot verschil was, maar dat was niet zo", zegt Brinkman. Maar hij benadrukt dat de presentatoren het wel leuker vonden om met de brillen te oefenen.

"Het grote punt bij presentaties geven, is oefenen. Door oefenen wordt je presentatie beter, maar mensen vinden oefenen niet leuk. Dus als je nou een tool kan geven waarmee het oefenen van presentaties weer leuk kan worden, worden de presentaties beter. Hierdoor gaan mensen tenminste oefenen."

Gedragsmodel 

In het onderzoek werd een groep mensen van de universiteit die een presentatie moest geven, uitgenodigd om de presentatie te gaan oefenen.

De eerste groep moest oefenen voor een wit scherm en het publiek inbeelden De tweede groep oefende met de VR-bril. Na een drietal dagen oefenen werd voor een echt publiek gepresenteerd en werden de reacties van het publiek gemeten.

Wat nieuw is, is dat er een publiek met een gedragsmodel is gecreëerd dat op elk moment aangepast kan worden. "Wij wilden een model maken waarin wij gewoon dingen konden veranderen. Als het publiek verveeld moet kijken, dan gaat het publiek verveeld kijken."

Lichaamshouding

Promovenda Ni Kang maakte dit realistische publiek voor virtual reality door een zaal in de gaten te houden bij verschillende presentaties.

Het model werd gemaakt met behulp van vragen aan het publiek voorafgaand aan een presentatie en het bestuderen van video-opnames van het publiek. Elke twee seconden werd de lichaamshouding van elk lid van het publiek vastgelegd.

Zo werd een model gemaakt dat vijf soorten publiekstypes kan uitbeelden in virtual reality. De types werden gecontroleerd door honderd studenten het gedrag van het publiek te laten beoordelen.

Bij beide groepen kregen de presentatoren meer vertrouwen in zichzelf. Maar specifiek de groep die met virtual reality trainde, leek het ook leuker te vinden. Deze laatste groep kon ook beter met het echte publiek omgaan doordat het virtuele publiek ook vragen had gesteld.

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie