Vier tips voor het voeren van een goed eindejaarsgesprek

Tegen het eind van het jaar kijken veel ondernemers naar het functioneren van hun werknemers. Wat is voor een werkgever een goede manier om zo'n eindejaarsgesprek aan te pakken? NU.nl zet vier tips op een rij.

Laat werknemers merken dat je oprecht in ze geïnteresseerd bent

"Zorg ervoor dat je als werkgever in contact staat met je medewerkers en ze aandacht geeft", zegt Suzanne van der Heiden, psycholoog arbeid en gezondheid en werkzaam bij Fysergo. "Stel tijdens het eindejaarsgesprek vragen als 'hoe is het met je?', 'wat heb je van mij nodig?', 'wat zijn je plannen en ambities voor de komende tijd?' en 'hoe ervaar je de balans tussen werk en privé?'"

Dit soort vragen kan volgens Van der Heiden voorkomen dat werknemers ontevreden raken en uitvallen of op zoek gaan naar een andere baan, terwijl er binnen het bedrijf mogelijkheden zijn tot verandering en het verder ontplooien van ambities.

De vragen hoeven overigens niet specifiek te worden bewaard voor "verplichte momenten", vindt Van der Heiden. "Vraag ook tussentijds in de wandelgangen af en toe hoe het met iemand gaat en waar iemand mee bezig is."

Geef je medewerkers de volle aandacht tijdens een eindejaarsgesprek

"Je kunt beter een half uur met iemand praten en hem de volle aandacht geven dan een uur uittrekken voor een gesprek en telkens weglopen omdat je een belangrijk telefoontje krijgt."

Ook hoef je volgens Van der Heiden niet per se een lijstje af te werken. "Laat de medewerker meedenken over de te bespreken onderwerpen. Dat kun je al meegeven in de uitnodiging voor het gesprek. Hierdoor ga je praten over onderwerpen die er voor de werknemer echt toe doen en die staan niet altijd op de vaste lijstjes."

Ga niet meteen denken in oplossingen

"Ik hoor weleens van werkgevers dat ze bang zijn voor bepaalde wensen van medewerkers. 'Straks wil hij een loopbaantraject' of 'straks vraagt hij om meer geld'. Het is niet erg als medewerkers met dit soort wensen komen; door hem zijn verlangens te laten uiten, voorkom je dat hij gefrustreerd raakt."

"Het is belangrijk dat je van elkaar weet wat je wil. Dan weet je ook wat je aan elkaar hebt en van elkaar kunt verwachten."

Een werkgever hoeft niet meteen een oplossing aan te dragen, vindt Van der Heiden. "Laat de medewerker zelf nadenken over hoe hij zijn doelen wil bereiken. Laat hem een plan opstellen en kom dan met een reactie."

"Wees hierin wel direct en duidelijk en ga er niet alleen 'even naar kijken'. Met concrete afspraken kan een medewerker werken aan zijn ambities en de werkgever gericht faciliteren."

Begin op tijd met het inplannen van eindejaarsgesprekken

"Als je in het najaar al begint met het inplannen van de gesprekken, kun je er een of twee per week voeren. Op die manier blijft het voor de werkgever ook leuk en interessant, want die heeft dan echt de tijd voor de medewerker. Als je op het laatste moment een e-mail krijgt van de hr-afdeling en je binnen korte tijd alle eindejaarsgesprekken moet inplannen, wordt het een stuk minder relaxed en lastiger om met aandacht in gesprek te gaan."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie