'Kunstmatige Intelligentie is een blijvertje, ook voor het mkb'

In de nabije toekomst gaan slimme computers en software veel van ons denkwerk overnemen. De techniek achter Kunstmatige Intelligentie (KI) bestaat al even, maar begint de laatste jaren steeds concretere vormen aan te nemen.

"KI gaat niet meer weg en ook het mkb moet ermee aan de slag", zegt IT-ondernemer Ronald van der Heijden.

Robots die leren lopen, plaatjes herkennen of zware arbeid overnemen, zelfrijdende auto’s. Het klinkt de meeste ondernemers nog wel bekend in de oren. Een goede ontwikkeling, concluderen de meesten op het MKB Ondernemers Congres donderdagmiddag in Utrecht.

Maar computers die bouwen aan een collectief geheugen dat de kennis van Einstein, Pythagoras en alle andere wetenschappers in één combineert vinden de meesten toch wel een beetje eng. "KI of Artificiële Intelligentie (AI) maakt het mogelijk", zegt Van der Heijden.

Met zijn bedrijf Semantica helpt Van der Heijden mkb-ondernemers om de concrete vormen van KI te ontdekken. "Digitale oplossingen kunnen bedrijven helpen groeien", beweert hij. "We staan aan de vooravond van een KI-revolutie."

Overnemen

Software kan steeds meer menselijk (denk)werk overnemen en dat wordt in de toekomst alleen maar meer. "Denk aan het beantwoorden van vragen op je website, het stellen van een diagnose of het nemen van beslissingen op basis van jouw gedrag."

Ook al is de technologie nu nog erg in ontwikkeling, het is ook nu de tijd voor ondernemers om in te stappen, vindt Van der Heijden. "Het automatiseren van denkwerk gaat ondernemers, net als de automatisering van handwerk, uiteindelijk geld opleveren."

Zo kan KI ontdekken welke factoren bepalend zijn voor het feit dat je beste klant je beste klant is. Die wetenschap kun je vervolgens toepassen op andere klanten. "Wij gebruiken slimme software nu al om de juiste werknemers te vinden bij de opdrachten van onze klanten. Algoritmes filteren de mensen met de juiste eigenschappen automatisch uit de CV’s."

Kinderziektes

Daar zitten nu nog kinderziektes in, maar zal in verloop van tijd steeds beter gaan, weet de ondernemer. "Het enige dat je als ondernemer nodig hebt is een vraag en een berg data". KI kan met de hulp van die data patronen en structuren ontdekken die belangrijk zijn voor de beslissingen die binnen een bedrijf worden genomen.

"Nu gebeurt dat nog vaak op basis van een onderbuikgevoel", aldus Van der Heijden. "KI kan die beslissing uiteindelijk sturen op basis van feiten."

Van der Heijden bemerkt desondanks nog vrij weinig animo onder ondernemers voor de toepassing van KI. "Het is voor velen nog een te vaag begrip. Je zult er zelf iets mee moeten doen en dat begint bij interesse en verdieping. Er zijn al platforms, zoals Watson van IBM, waar je mee aan de slag kunt."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie