Vijf tips voor een ijzersterke pitch van de 'Nederlands kampioen pitchen'

Ondernemer Jouri Schoemaker won afgelopen jaar het Nederlands Kampioenschap Pitchen. "Een overtuigende pitch is een must voor elke ondernemer", zegt hij. In deze video geeft hij vijf tips voor een ijzersterke pitch.

Video: Vijf tips voor de beste pitch van de Nederlands Kampioen Pitchen

Idee en oplossing

"Elke ondernemer moet zo kort en krachtig mogelijk over zijn idee en oplossing praten", zegt Schoemaker. "Een goede pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog. Je moet namelijk de interesse van je gesprekspartner wekken."

Schoemaker sprak donderdag tijdens het MKB Ondernemers Congres in Utrecht over zijn bedrijf en het winnen van het NK Pitchen voor ondernemers. Afgelopen voorjaar won hij 10.000 euro als beste pitcher van zes finalisten.

"Jouri maakt goed contact met het publiek en is zeer overtuigend", zei de jury destijds over hem.

Omdat de spanningsboog van de gemiddelde luisteraar beperkt is, moet een pitch kort en krachtig zijn. "Het gaat niet alleen om een overtuigend verhaal naar een potentiële investeerder", zegt Schoemaker.

Een pitch is volgens de ondernemer een belangrijk instrument om op de voorgrond te kunnen treden. "Je gebruikt het ook om mogelijke klanten of nieuwe werknemers te overtuigen, zowel in persoon als digitaal, bijvoorbeeld op je website, in je nieuwsbrieven of op sociale media".

Dagelijks

Als medeoprichter van de startup Shake-on gebruikt Schoemaker het instrument dagelijks om zijn bedrijf onder de aandacht te brengen. "Wij maken slimme polsbandjes waarmee bezoekers van evenementen informatie kunnen uitwisselen", zegt hij.

Zo kunnen de ondernemers op het ondernemerscongres in Utrecht met hun bandjes inchecken bij verschillende zuilen. Daarna krijgen ze automatisch informatie toegestuurd via e-mail over de sessie of stand die ze hebben bezocht. Bijvoorbeeld de presentatie van een spreker of de contactgegevens van een mede-ondernemer.

Ook de organisatoren van evenementen kunnen met Shake-on meer data verzamelen over hun bezoekers. Hoeveel mensen er bijvoorbeeld zijn, waar ze heen gaan en wie ze ontmoeten. 

"Met onze technologie genereren standhouders 30 procent meer leads", zegt Schoemaker. "Alle deelnemende partijen kunnen met de bandjes meer uit een evenement halen."

In november lanceert Shake-on ook een nieuwe technologie. "Daarmee kun je met het simpele schudden van een hand informatie uitwisselen met elkaar", aldus Schoemaker.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie