'Betaalgedrag in Nederlands bedrijfsleven verbetert niet'

Het betaalgedrag in het Nederlandse bedrijfsleven toonde afgelopen kwartaal voor het eerst in twee jaar geen verbeteringen.

Dat blijkt donderdag uit een peiling van de zakelijke informatieleverancier Graydon. Rekeningen werden door de bank genomen na 40,9 dagen betaald. Dat is iets later dan in het tweede kwartaal.

''Dit kwartaal zien we voor het eerst dat het aantal dagen dat een factuur op betaling laat wachten, toeneemt'', zegt verkoopdirecteur Peter Schoenmaker van Graydon.

''Initiatieven die oproepen tot een beter betaalgedrag, vanuit zowel de politiek als het bedrijfsleven, zijn des te meer nodig om de grip op de trend van een steeds beter betaalgedrag niet te verliezen.''

Bij diverse grote bedrijven en organisaties loopt inmiddels het initiatief betaalme.nu, dat moet zorgen voor snellere betaling aan leveranciers uit het midden- en kleinbedrijf. Heineken, Randstad, Jumbo en FrieslandCampina waren in november vorig jaar de eerste bedrijven die toezeggingen deden.

Later sloten onder meer KPN, NS, TomTom, ABN Amro en ING zich bij het initiatief aan.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie