Deze informatie over het annuleren van aankopen moet een webwinkel hebben

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde boetes ter waarde van in totaal 590.000 euro op, omdat webwinkels simpelweg niet de juiste informatie over het annuleren van aankopen op hun website hadden geplaatst. 

Niet alleen grote merken, maar ook twee kleinere zaken kregen een forse boete. ACM hamert erop ook kleinere webwinkels aan te pakken. “Het is ook wel de bedoeling dat het als straf wordt gezien.”

Onderaan een overzicht van informatie die een webwinkel onder andere op de site moet hebben:

Consument heeft recht op volledige terugbetaling

De consument heeft recht op volledige terugbetaling van alle kosten die hij heeft gemaakt om de bestelling geleverd te krijgen. Dit betekent dat hij ook de bezorgkosten of andere bijkomende kosten zoals administratiekosten die hij of zij heeft betaald terug moet krijgen als de bestelling in zijn geheel wordt geannuleerd.

Dit geldt alleen als de consument van de hele verkoop afziet. Als maar een deel van de bestelling wordt geretourneerd, dan hoeven de bezorgkosten niet te worden terugbetaald.  

Consument mag aankoop binnen veertien dagen annuleren

Alle artikelen, ook die in de uitverkoop en gepaste kleding, mag een consument terugsturen. Dit recht mag niet beperkt worden om "andere redenen dan de wettelijke". Een koper heeft een bedenktijd van veertien dagen.

Als de webwinkel de annulering binnenkrijgt, moet binnen veertien dagen het bedrag worden terugbetaald. De koper moet de producten terugsturen binnen veertien dagen na de annulering.  

Betaalmiddel

De hoofdregel is dat een consument geld terugkrijgt als er ook met geld is betaald. De webwinkel mag alleen terugbetalen met een tegoedbon als de consument hier heel expliciet mee heeft ingestemd of zelf met een tegoedbon heeft betaald. Dit geldt ook voor online aankopen in de uitverkoop.

Verder belangrijk: Zet de informatie op de juiste plek

Belangrijk is om deze informatie op een goed vindbare plek te plaatsen. De ACM stelt voor de informatie specifiek onder het kopje 'Retourneren' te plaatsen. Deze pagina moet vanaf de voorpagina te bereiken zijn.

Informatie over het terugsturen plaatsen onder een kopje 'Veelgestelde vragen' telt niet. Want: "Je kunt niet veronderstellen dat een consument daar meteen gaan kijken om te zien hoe producten moeten worden teruggestuurd", legt een woordvoerder uit.  

Lees hier het overzicht van de ACM: Wat moet u doen als de consument gebruik maakt van zijn bedenktijd?

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie