Klein mkb-bedrijf weet zonder veel middelen te innoveren

Een groep specifieke kleine mkb-bedrijven weet zonder veel investeringen toch ervoor te zorgen dat nieuwe ideeën worden omgezet in verdienmodellen.

Dries Faems, hoogleraar innovatie aan de Rijksuniversiteit van Groningen, ontdekte de ondernemingen tijdens een onderzoek in Noord-Nederland

"Zuinige superinnovatoren", noemt hij de bedrijven. Vaak gaat het om kleinere en oudere ondernemingen in sectoren die niet het meest trendy zijn, bijvoorbeeld de scheepsbouw en de horeca.  

In een proef van ongeveer 450 bedrijven, vond Faems dat 20 procent van de ondernemingen afweek van de rest van de groep door met weinig middelen toch 40 procent van de omzet te halen uit nieuwe producten.

Hoe deze bedrijven dat precies doen, is niet bekend. Verbanden met subsidie of andere indicatoren werden niet gevonden. "Er is nog geen logische verklaring voor." Faems is daarom gestart met interviews met deze bedrijven.

Sterke visie 

Vaak gaat het om ondernemingen die door ondernemers worden geleid met een sterke visie, waarbij de entrepreneur nog met zijn voeten in de modder bezig is om met radicaal nieuwe dingen te komen.

"Het patroon wat ik zie, is dat in dit soort bedrijven eigenlijk een heel sterk middenmanagement is ontwikkeld. De ondernemer heeft een groep mensen onder zich die de dagelijkse sleur regelen. Die geven hem zelf veel meer tijd en de vrijheid om nieuwe ideeën te ontwikkelen."

"Ik vond het wel interessant dat men eigenlijk elke keer opnieuw zei dat het heel belangrijk is om een goed management te hebben. Zodat zij de sleur doen en de ondernemer meer tijd heeft om innovatief bezig te zijn."

Kampeerterrein 

Faems vertelt dat het niet om de meest opwindende innovaties gaat. Zo ontwikkelde een recreatiebedrijf een kampeerterrein met een nieuwe tent, die zorgt voor een nieuwe belevenis. "Dat klinkt  misschien niet hightech, maar ja, het is toch innovatie en mensen verdienen er geld mee."

De hoogleraar roept verder de overheid op om deze bedrijven niet uit het oog te verliezen. Vaak zijn subsidies gericht op hightech-ondernemingen en startups, "maar er zijn ook bedrijven die innovatief zijn op een andere manier".

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie