Digital United: 'Ik hoef niet 8 tot 9 uur op kantoor rond te lopen'

NUzakelijk neemt wekelijks een werkdag door met een ondernemer. Deze week, Jan-Hein Schouten, oprichter en directeur van internetbureau Digital United. Het bedrijf is met verschillende dochterbedrijven een van de grotere bedrijven in de ontwikkeling van digitale platformen en social media marketing in Nederland. 

Wie: Jan-Hein Schouten

Bedrijf: Digital United

Werknemers: 240

Bescheidenheid in het aansturen van het bedrijf is een belangrijk onderdeel van hoe Schouten zijn rol ziet binnen de organisatie. Van daaruit organiseert hij zich zijn agenda. Dagelijks probeert hij het aantal uren op kantoor te beperken tot vijf à zes uur.  

Schouten legt uit door “schade en schande wijs te zijn geworden” en te hebben geleerd dat de effectiviteit kan worden behouden door korte dagen te maken. "Ik hoef geen acht of negen uur op kantoor rond te lopen. Dat schiet voor mij niet op. Geen stoere verhalen van mij over iemand die tachtig tot negentig uur per week werkt."

Te hard gas geven

"Voor mij werkt het, 't beste als ik mensen faciliteer in hun succes. De prijs die ik daarvoor betaal is dat ik me af en toe soms verveel, maar ik hou mezelf koest tot  het moment dat het echt nodig is."

"Ik probeer over het algemeen mijn afspraken zo te plannen dat ze maximaal 45 minuten en in  sommige gevallen anderhalf uur duren. Dan werk ik van 09.00 tot 15.00 uur en soms van 10.00 tot 16.00 uur. Dan moet je echt denken aan contacturen, zoals overleg. Natuurlijk houdt het denken over werk nooit op."

"Echt veel minder uren moet je ook niet werken. Met drie, vier uur per dag is de balans ook weer net niet goed genoeg om aan te sluiten bij het bedrijf. Ik voel me het beste bij  vijf tot zes uur. Natuurlijk, als het moet dan ga je gewoon. Maar je moet er wel voor zorgen dat je niet hard gas geeft wanneer het niet 100 procent nodig is. "

Burn-out

Schouten kwam tot deze opzet na een burn-out, waarna hij zijn eigen inbreng begon te relativeren. "Toen heeft ook iemand tegen mij gezegd: 'je moet maar zorgen dat je mensen aanneemt die beter zijn of beter worden.'" Sinds die tijd zegt de ondernemer zich meer te concentreren op het ondersteunen van zijn managers.

Sinds een jaar of vier is het ook praktischer geworden om korter te werken, vertelt hij, door de zorg voor de kinderen. "Ik probeer er ook te zijn nu ze nog jong zijn. Daar zet ik ook dingen voor opzij. Als ze later groot zijn en misschien wat minder primaire aandacht nodig hebben, dan kan ik allicht wat meer gaan doen."

Aandacht

Sinds een jaar moet Schouten zijn aandacht verdelen tussen drie hoofdonderwerpen: Digital United, opleidersbedrijf Schouten & Nelissen en voetbalclub FC Den Bosch. Schouten is commissaris bij de eerstedivisionist.

"Soms heb ik een afspraak in Den Bosch voor Digital United of in Zaltbommel voor Schouten & Nelissen. En daar als een rode draad daar doorheen lopen af en toe wel eens afspraken van FC Den Bosch. Dus het is over het algemeen vrij hybride."

Onlangs werden twee dochterbedrijven van Digital United, Yourzine en Searchresult, verkocht aan PostNL. Hiermee vertrekken zo’n 160 mensen bij het concern. De verkoop was niet gepland. "Wij zijn niet bezig met een verkoopstrategie", zegt Schouten.

Meer verkopen verwacht Schouten niet. Aankopen door Digital United zitten er misschien wel in. Het concern wil het personeelsbestand aan ontwikkelaars verdubbelen, desnoods met overnames.

Lees andere interviews van de rubriek:

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie