Lot Sixty One: 'Iedereen haat Starbucks, maar we moeten ze dankbaar zijn'

NUzakelijk vraagt wekelijks een ondernemer die onderdeel van het nieuws is, wat dat nieuws voor hem of haar in de praktijk betekent.

Deze week spreken we Paul Jenner, mede-eigenaar van de Amsterdamse koffiezaak Lot Sixty One, over het voornemen van multinational Starbucks om uit te breiden in zogeheten ‘third wave coffee’. Het Amerikaanse concern kondigde deze week aan zo’n duizend vestigingen te openen die alleen een luxere variant koffie serveren met speciale, en soms ook duurdere, bonen en brouwmethoden.

Jenner, oorspronkelijk uit Australië, heeft samen met partner Adam Craig een zaak  aan de Kinkerstraat in de hoofdstad en een kleine winkel bij de Urban Outfitters in dezelfde stad met in totaal tien medewerkers.

Wat is ‘third wave coffee’?

"Het is een beweging van koffie van hoge kwaliteit. Die kwaliteit zit ook overal: in de bonen, het brouwproces en tot de finale bereidingen zoals het stomen van de melk en de presentatie. In feite worden alleen de hoogst beoordeelde bonen gebruikt. Als het gaat om het brouwen, gebruiken we bijvoorbeeld andere methoden zoals de chemex, de aeropress en de V60. Ook 'latte art' is een belangrijk onderdeel. Wanneer je dus een koffie presenteert, moet het er mooi uitzien. Het is ook een visueel iets. En als we het hebben over 'third wave coffee', dan valt dat allemaal onder die paraplu."

Dus dit is ook meteen duurder?

"Niet per se. We verkopen bij ons een dubbele espresso voor 2 euro. Wat goedkoper is dan bij sommige andere ketens. De prijs van goede bonen is waarschijnlijk gedaald naar één van de laagste niveaus in jaren. We proberen het altijd door te geven met redelijke prijzen."

Betere bonen betekenen niet hogere prijzen?

"Tuurlijk kan dat. We hadden bijvoorbeeld een hele dure kop koffie voor 20 euro, maar dan betalen we ook een stuk meer voor de bonen. Het is allemaal afhankelijk van hoeveel wij betalen. Voor die koffie tellen wij zo 100 dollar per kilo voor een zak bonen neer. En dat wordt weer doorgerekend in de consumentenprijs.

Er zijn ook weer andere mensen die 100 euro voor een kop koffie rekenen. Het is allemaal afhankelijk van de koffieboon. Neem de Kopi Loewak (een koffiesoort die geproduceerd wordt met uitwerpselen van Civetkatten, red). Dat kan 600 dollar per pond kosten. En dat wordt eigenlijk gewoon gegeten door een dier en uitgepoept. En voor die koffie kun je waarschijnlijk 100 dollar per kop rekenen."

Sta jij op de komst van Starbucks te wachten?

"Meer concurrentie maakt het spannender. Zo is er meer aandacht voor en de mensen gaan er meer van genieten. Starbucks heeft zoveel geld achter zich waar ze iets mee kunnen doen. Ik ben benieuwd wanneer ze hiermee naar Amsterdam komen. Ik heb de Roastery’s gezien in de VS en die waren geweldig.

Iedereen haat Starbucks, maar eigenlijk moeten we ze dankbaar zijn. Ze hebben het beeld van koffie veranderd. Zij zijn de mensen die er voor hebben gezorgd dat mensen meer betalen voor koffie. Mensen zeiden eerst: ‘Wauw, 4 dollar voor een koffie.’ Maar nu zijn er dagelijks mensen die 4 dollar betalen voor een latte. Betalen voor iets wat je normaliter niet zou betalen. Dat moet een partij als eerste doen en Starbucks heeft dat gedaan."

Lees andere interviews van de rubriek:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie