Tips voor een marketingstrategie bij een beperkt budget

Mkb'ers vinden marketing belangrijk, maar toch heeft maar 57 procent van de mkb-bedrijven een duidelijke strategie. Dat blijkt deze week uit onderzoek. Hoe kunnen mkb'ers hun marketing het best aanpakken?

Het onderzoek, uitgevoerd door marketingbureau De Gouden Ananas, laat ook zien dat slechts 23 procent van de ondervraagde mkb'ers een marketingbudget heeft.

Maar ook met een beperkt budget is goede marketing toch mogelijk, zegt Sayna de Voogd, eigenaar van De Gouden Ananas. Het bedrijf helpt jaarlijks 20 tot 25 mkb-bedrijven bij de marketingstrategie. NU.nl zet samen met De Voogd vijf tips op een rij.

Kies een strategie

Ook als je geen budget hebt, is het belangrijk om wel een strategie te hebben. Weet wat je wil bereiken en hoe je het wil bereiken. De Voogd: "Het hoeft geen enorme strategie te zijn, maar het is belangrijk dat je er minstens even over hebt nagedacht. Als een lokale krant je belt en advertentieruimte aanbiedt, is het handig als je van tevoren al hebt bedacht of dat past bij de manier waarop jij marketing bedrijft. Zo houd je een duidelijke lijn en voorkom je impulsieve marketing."

Kies een duidelijke doelgroep

Een duidelijke focus is essentieel. De Voogd ziet dat veel mkb'ers bang zijn om klanten mis te lopen als ze zich te veel op één groep richten. Het tegendeel is waar, zegt ze. "Wanneer je iedereen probeert aan te spreken, spreek je feitelijk niemand echt aan. Een klantenbestand van een beginnend bedrijf ontstaat doorgaans door toeval, maar je marketingdoelgroep is dé kans om je echt op een specifieke doelgroep te focussen. Die kan niet specifiek genoeg zijn."

Deel je kennis

Geef je doelgroep waardevolle informatie waaruit jouw specifieke kennis naar voren komt. Vraag daar niet meteen iets voor terug. Doe dit bijvoorbeeld in de vorm van een blog, of een te downloaden publicatie.

Volgens De Voogd zijn er natuurlijk mensen die met jouw informatie aan de haal gaan, maar de potentiële klant zit in de groep die de kennis juist bij jou wil blijven halen.

Bovendien kan het ook in je voordeel werken als anderen jouw kennis gebruiken. "Zo hebben wij met De Gouden Ananas een stappenplan voor social media-marketing ontwikkeld. Dat is ook bij andere bedrijven op de website beland, maar wel altijd met ons logo erbij. Zo hebben we onze naamsbekendheid flink vergroot."

Het uiteindelijke doel is dat het voor de potentiële klant vanzelfsprekend wordt dat hij de gewenste kennis, diensten of producten bij jouw bedrijf kan halen.

Wees persoonlijk

"Mensen doen liever zaken met mensen dan met bedrijven", zegt De Voogd. "Wees daarom niet bang om de menselijke kant van je bedrijf naar voren te laten komen. Sluit e-mails af met de naam van de persoon die de e-mail schreef. Zorg ook dat je op de website een "over ons"-pagina hebt, met foto's van de medewerkers en een korte tekst."

Meet je resultaten

Om te kijken hoe effectief de marketing is, is het belangrijk om de resultaten te meten en hier op te acteren. Probeer bijvoorbeeld Google Analytics voor het bijhouden van de bezoekers van je website, en hou de statistieken van je social media in de gaten. Deze zijn per kanaal beschikbaar. Hierdoor kom je er snel achter welke marketingactiviteiten voor jouw doelgroep werken, en welke niet. Aan de hand daarvan kan je de marketingactiviteiten uitbreiden of aanpassen.

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie