'Er zijn tankstations waar brandstof ondergeschikt is geworden'

Het gaat slecht met pomphouders. De concurrentie is groot, consumenten kijken vooral naar de prijs en auto’s worden zuiniger. De marges zijn daardoor flinterdun en tegelijkertijd wordt er minder getankt.

Om het hoofd toch bovenwater te houden, proberen tankstations andere activiteiten te ontplooien. Zo zijn er nu tankstations waar je kleding en zelfs de hond kan wassen. Één pomphouder opende een groot leisurecomplex.

In de hele branche is het een trend, legt Tom van Gurp van vakblad Tankpro uit. Hij heeft de sector de laatste drie jaar in de gaten gehouden.  

Is die malaise zo groot?

"Ja, toch wel. Het aantal verkochte liters per jaar neemt gewoon af. Weliswaar langzaam, maar het neemt af. Het is al een paar jaar aan de gang. Ondernemers kijken ook vooruit en die weten dat in elk scenario het gewoon minder wordt. Dat heeft vooral te maken met de opkomst van alternatieve brandstoffen, maar vooral ook met zuinigere auto’s.

En daarnaast, per verkochte liter blijft er ook minder over voor de tankstation-exploitant. Je moet echt denken aan een paar cent, misschien 3 of 4 cent per liter. Hier moeten nog de kosten van het station zelf af. Dus een terugloop van het aantal verkochte liters en een terugloop van wat je per liter eraan overhoudt, zorgen echt voor nijpende situaties.

Als je besluit om bemand te blijven, dan moet je een goed draaiende shop hebben. Je ziet ook wel dat daar redelijk wat wordt verdiend, maar het is nog niet genoeg om het dalende brandstofrendement goed te maken. Dus dan zie je dat tankstations er van alles bij pakken om wat extra handel te creëren."

Heeft een tankstation nog wel nut dan?

"Voorlopig wel. Meer dan 95 procent van de personenauto’s rijdt nog altijd op benzine of diesel. En van de vrachtauto’s, een belangrijke afzetmarkt, rijdt volgens mij 99,9 procent nog steeds op diesel. Die benzine en diesel is nog steeds nodig, maar het wordt alleen wel minder. Dus als je niet innoveert, heb je over vijf jaar misschien nauwelijks nog bestaansrecht."

Kun je nog wel spreken van een pomphouder als een ondernemer zo diversifieert? Ben je soms al niet een kledingwasserij met een pomp ernaast?

"Eigenlijk wel. Nu zal ik niet zeggen dat kleding wassen al zo belangrijk is dat brandstof ondergeschikt is. Maar wat je wel ziet, is dat best veel ondernemers zeggen: ‘ik heb een shop, daar verdien ik het mee en de brandstof is voor mij niet meer dan een manier om mensen naar me toe te krijgen. En op het moment dat ze hebben getankt en ze komen in de shop dan moet ik ze verleiden en daar moet ik het mee verdienen.’

Er zijn inderdaad ondernemers bij die zich veel meer zien als shopexploitant of als foodretailer en dan van oudsher er brandstof bij hebben om vooral mensen naar zich toe te krijgen. Dus er zijn wel degelijk tankstations waar brandstof ondergeschikt is geworden."

Maar zijn er dan misschien niet te veel tankstations?

"Daar snijd je een heikel punt aan. Sommigen zeggen dat er in de branche duizend tankstations weg moeten. Er zijn er nu ongeveer tussen de 4.150 en 4.200. En er zijn wel mensen, ook van brancheverenigingen, die zeggen: ‘Er zijn gewoon veel te veel tankstations. Er moet een flinke sanering plaatsvinden en dan wordt de markt een stuk gezonder.’ Maar op dat punt zijn we nog niet aanbeland. Maar ik sluit op termijn niet uit dat er nog veel stations gaan verdwijnen."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie