Helloprint: 'Een bedrijf echt opschalen is fulltime topsport'

NUzakelijk neemt wekelijks een werkdag door met een ondernemer. Deze week, Hans Scheffer, oprichter en directeur van Helloprint. Het bedrijf biedt online printdiensten aan en maakt er een punt van zo hard mogelijk te groeien.  

Wie: Hans Scheffer

Onderneming: Helloprint

Werknemers: 130

Scheffer noemt zijn dag niet heel gestructureerd. Rond 08.00 à 08.30 uur is hij op kantoor. De eerste gang gaat naar de koffiemachine. "De eerste aankoop die we ooit deden. De beste koffiemachine die er maar was."

Hij start de dag met een rondje langs "zijn" vloer, de marketingafdeling, om te kijken hoe het gaat. "Ik ben heel erg betrokken bij alles en iedereen in het bedrijf."

"Door even een rondje te maken en te vragen hoe het met men is, ben je er heel snel achter hoe het gaat. Ik probeer daar wat mee te doen. Het geeft mij in ieder geval een goed gevoel om te weten hoe mijn team erbij staat."

Stand up

"Rond tien uur hebben wij altijd stand up. Dat is eigenlijk ons vaste ritueel in het bedrijf voor alle afdelingen. Dat is vijf of tien minuten met: 'Wat heb je gisteren gedaan met je team en wat ga je vandaag doen?'"

"Dat is heel prettig. Dat is een goede start van de dag. Dan weet je gelijk wat jouw collega’s doen en ben je op de hoogte van wat iedereen gaat doen in dat hectische bedrijf. En dat is best wel prettig moet ik zeggen."

"We proberen het zo kort mogelijk te houden. Dit voorkomt niet alle vergaderingen. Maar het voorkomt wel veel meetings die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Het is ook gewoon lekker. Het geeft een goed gevoel als je zo de dag begint. Als je weet van je directe collega’s wat ze doen, dan geeft het ook wel rust."

Volgende punt op de agenda is de mail. "Meestal gebruik ik de tijd die erna komt om mijn mail weg te werken van die ochtend. De mail van de avond ervoor is meestal al ’s avonds weggewerkt."

Middag

De middag bestaat meestal uit hetzelfde ritueel als de ochtend, vertelt Scheffer. "Veel meetings en altijd wel één of twee sollicitaties. Voor je het weet is het, ‘t einde van de dag." Scheffer vertrekt vaak rond 19.00 à 20.00 uur, maar gaat thuis meestal verder met werken.

"Ik heb nooit het idee dat ik genoeg heb gedaan. Daaruit volgt ook vaak dat ik ’s avonds nog een afspraak heb of ga werken aan diverse stukken of mails. Eigenlijk is het nooit klaar."

"Dat is ook de fase waar je in zit als bedrijf. Als je als bedrijf echt wil opschalen zoals wij doen dan is dat gewoon fulltime topsport. Daar moet je veel voor laten en dat gaat met heel veel uren."

"Het is onwijs leuk en je krijgt er veel voor terug, maar dat vraagt wel volledige focus. Dat zie je terug in de aanwezigheid hier, maar ook in de avonden. Ik heb een hoog energielevel. Mijn kaarsje is niet uit na acht uur."

Gedreven

Helloprint, in Nederland bekend van Drukzo, heeft als doelstelling om binnen een paar jaar te groeien naar een omzet van 100 miljoen euro. Het model van Helloprint als platform tussen de zakelijke klanten die drukwerk bestellen en de drukkerijen die de opdrachten printen is, volgens het bedrijf makkelijk schaalbaar.

Voor Scheffer is die groei van zijn bedrijf een belangrijke motivatie. "Ik ben wel gedreven door die groei. Als het bedrijf in een fase komt waarin het iets meer stabiliseert en die groei er niet meer is, dan ben ik misschien ook niet de persoon om het bedrijf te leiden. Ik ga heel goed op die topsport."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie