Zes tips voor zakendoen in Japan

Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport leidt van dinsdag tot en met zaterdag een economische missie in Japan. Waar moeten ondernemers die zaken willen doen in Japan rekening mee houden? NU.nl zet zes tips op een rijtje.

Probeer je niet als een Japanner te gedragen

"Wat ik vaak zie, is dat Europeanen zich in Japan als een Japanner proberen te gedragen", vertelt Geert Jan Mantel, voorzitter van de Japans-Nederlandse handelsorganisatie Dujat. Mantel heeft zo'n twintig jaar ervaring in zakendoen in Japan.

"Ze gaan buigen en knikken, maar dat is nergens voor nodig. Het wordt ook echt niet van je verwacht."

Ga zorgvuldig om met visitekaartjes

"Het geven en ontvangen van visitekaartjes is in Japan heel ceremonieel; het is alsof je iets van jezelf geeft. Ga er dus zorgvuldig mee om en geef het op zo'n manier dat de ontvanger kan lezen wat erop staat. Als je een visitekaartje krijgt, bekijk je het aandachtig. Het is not done om er op te schrijven."

Wees niet te direct

"Nederlanders hebben wel eens de neiging te direct te zijn. Soms hebben ze hun mond al open om te antwoorden, terwijl de gesprekspartner nog niet klaar is met zijn verhaal. Geef diegene even de kans om zelf na te denken voor je met jouw reactie komt."

Controleer of je begrepen wordt

"Ik stel bij het zakendoen vaak controlevragen of vat even samen wat ik wil overbrengen. Het Engels van veel Japanners is gebrekkig en ze begrijpen niet altijd wat je bedoelt. Dat zullen ze zelf niet snel zeggen, maar het is wel zo."

Doe niet neerbuigend

"Wat ik ook vaak zie, is dat Nederlanders mensen in Japan anders behandelen of benaderen omdat ze slecht Engels spreken. Japan is geen ontwikkelingsland; het is een eersteklas natie met grote bedrijven als Sony, Honda en Toyota. Soms wordt iets te neerbuigend gedaan en dat is absoluut niet terecht."

Doe zaken met Japan

"Wat de handel betreft, is dit een mooi moment om te importeren naar Japan. De yen staat vrij sterk, dus zij willen wel. In Japan wordt heel positief gekeken naar Nederland. Wij hebben een stabiel politiek klimaat in hun ogen."

"Ook hebben wij een goede talenkennis: bijna iedereen spreekt Engels. Daarbij verstaan Japanners ons Engels beter dan het Engels uit Engeland, omdat wij beter articuleren."

Zelf is Mantel enthousiast over Japanse bedrijven. "Japanners zijn hardwerkende mensen. Ze gaan allemaal voor de groep, terwijl wij in Nederland meer voor het individu gaan."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie