In de praktijk: 'CETA geeft ondernemers een duwtje in de rug'

NUzakelijk vraagt wekelijks een ondernemer die onderdeel van het nieuws is, wat dat nieuws voor hem of haar in de praktijk betekent.

Deze week met ondernemer en oprichter van Tropicare Arnoud Aalbersberg over het vrijhandelsverdrag tussen de Europese Unie en Canada (CETA).

Een meerderheid in de Tweede Kamer steunde deze week het verdrag, dat op 27 oktober moet worden ondertekend en daarna door alle lidstaten geratificeerd moet worden.

Aalbersberg brengt onder het label Care Plus gezondheidsproducten voor reizigers, waaronder anti-insectenmiddelen, op de markt.

Ook ontwikkelde het bedrijf een thuistest die uitwijst of een teek drager is van de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt en een spray die moet voorkomen dat de teek bijt. De ondernemer introduceerde zijn producten afgelopen voorjaar op de Canadese markt.

Waarom ben je in Canada gaan ondernemen?

"Ik ben in Canada terechtgekomen dankzij een handelsmissie waaraan ik in 2015 deelnam. Die ging naar Canada en de Verenigde Staten. Ik wilde met Care Plus de Amerikaanse markt betreden. In Nederland worden elk jaar 1,2 miljoen mensen gebeten door een teek. In de VS zijn dat er zeker drie keer zoveel. Niet alle teken dragen de ziekte van Lyme, maar als die niet op tijd ontdekt en verwijderd worden, dan kan dat blijvende schade opleveren aan bijvoorbeeld je gewrichten of zenuwen. Door de warmere zomers wordt het probleem steeds relevanter: teken zijn dan langer actief."

"De marktintroductie in de VS laat nog op zich wachten. Er heerst daar een andere cultuur van zakendoen dan we hier gewend zijn. Er moet veel geleurd worden. In Canada ging het daarentegen heel snel. Een jaar nadat ik het land bezocht, zijn we erin geslaagd om onze producten in de schappen te krijgen. Onder meer in de Shoppers Drug Mart, een soort Kruidvat. Het is erg fijn werken met de Canadezen. Er heerst eenzelfde directe handelsgeest als in Nederland: doorpakken en doen wat je belooft."

Ben je voorstander van de aanstaande handelsafspraken tussen de EU en Canada? Gaat CETA ondernemers helpen?

"Over het algemeen denk ik dat dit verdrag ondernemers gaat helpen om zaken te gaan doen in en met Canada. CETA zorgt ervoor dat er minder regels zijn waaraan ondernemers moeten voldoen, van douanerechten tot kwaliteitseisen. Daarmee neem je obstakels weg voor handel, zeker voor kleinere mkb-bedrijven."

"Bij Tropicare werken we met een team van zestien mensen. Wij beschikken niet over een grote juridische afdeling die zich kan buigen over de lokale wetgeving. Als ondernemer wil je bovendien bezig zijn met ondernemen. Op een dag besloten we om er gewoon voor te gaan: hup die Canadese markt op. Dit verdrag gaat sowieso helpen door anderen een duwtje in de rug te geven. Ik verwacht dat Nederlandse ondernemers sneller de stap naar Canada durven te wagen, simpelweg omdat dat een meer overzichtelijke optie is geworden."

Gaat dit verdrag ook specifieke barrières opheffen waar Tropicare in de praktijk tegen aanloopt?

"Een van de afspraken die in CETA wordt gemaakt, is dat landen elkaars kwaliteitstesten als gelijkwaardig moeten accepteren. Onze ervaring is dat dit in de praktijk niet altijd het gewenste effect heeft. Iets afspreken, is nog niet hetzelfde als het accepteren, zeker waar het nieuwe producten op het gebied van (zelf)zorg betreft. Dankzij de medewerking van Health Canada, het overheidsorgaan verantwoordelijk voor volksgezondheid, konden we ervoor zorgen dat we snel aan de regels voldeden om de markt te kunnen betreden." 

"Eenmaal op de markt bleek echter dat er bij de consument te weinig vertrouwen was in het product, omdat de lokale autoriteiten niet zelf onderzoek hadden gedaan naar zowel het probleem als de oplossing. Canada loopt wat dat betreft achter op Europese landen zoals Nederland en Duitsland. Er is onder het grote publiek relatief weinig bekend over het gezondheidsrisico dat teken kunnen opleveren. Tropicare heeft in de afgelopen maanden campagne gevoerd om die bewustwording te vergoten. Dat werd heel goed opgepakt en breed uitgemeten in de media. Toch vallen de verkoopcijfers een beetje tegen."

"Canadezen zijn voorzichtig met nieuwe gezondheidsproducten. Ze willen graag van hun eigen instanties horen dat het oké is. Onze tekentest is in Duitsland gevalideerd. Dat onderzoek wordt niet zomaar één op één voor waarheid aangenomen door de lokale autoriteiten. Daarom werken we met hen aan een nieuw onderzoek om meer vertrouwen op te bouwen. Voor het zover is, zijn we echter snel twee jaar en een flinke investering verder."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie