Wageningse aanpak tegen voedselverspilling 'meest innovatief'

Het Wageningse adviesbureau Q-Point ontwikkelde een methode om voedselverspilling tegen te gaan. Het bedrijf van ondernemer Carel Jaspers werd donderdag uitgeroepen tot "innovatiefste voedselbedrijf van Nederland".  

De restaurants van Burgers' Zoo, Apenheul en Dierenpark Emmen hoeven met de methode 75 procent minder eten weg te gooien en bijna 30 procent minder in te kopen. Goed voor het milieu en de omzet, vond de jury van de Food Valley Award. 

De erkenning is onderdeel van de Dutch Agri Food Week in Arnhem. De komende week staat in het teken van de toekomst van voedselproductie, een sector waarin veel Nederlandse bedrijven actief zijn.  

De Nederlandse horeca verspilt naar schatting 51.000 ton voedsel per jaar, dat is goed voor een waarde van 400 miljoen euro. "We horen vaak over verspilling door supermarkten, maar niemand heeft het over de horeca", zegt Jaspers.

Q-Point, een in 2002 opgericht adviesbureau op het gebied van veiligheid en management van verse etenswaren, werkte in de afgelopen twee jaar samen met dierentuinen en pretparken zoals Walibi aan een plan om verspilling meer systematisch tegen te gaan.   

Op gevoel

"Er wordt vaak op gevoel ingeschat hoeveel mensen er in een park rondlopen en op dat gevoel worden vervolgens broodjes ingekocht." Q-Point neemt dat proces onder de loep en leert horecaondernemers om hun handelen te baseren op data. Meten is weten.

Jaspers en zijn elf medewerkers geven advies aan voedselbedrijven over de hele wereld. "Vooral in Afrika en Ethiopië", aldus de ondernemer. Q-Point biedt geen technisch vernuft, maar hoopt een omslag te bereiken in de manier waarop in veel restaurants wordt nagedacht over voedsel.

In het komende jaar hoopt het bedrijf meer pretparken en dierentuinen te bekeren en de toeleveranciers bij het proces te betrekken. "Alle restaurants kunnen natuurlijk dingen doen om voedselderving tegen gaan, maar we beginnen hier. Pretparken hebben vaak meerdere restaurants, dan slaan we meer vliegen in één klap."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger: 'Een eigen bedrijf betekent voor mij niet dat je tachtig uur per week moet werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Olivier van Oord van Minibrew: 'Mensen zijn gewone pils beu.'
Tip de redactie