Vijf tips om de waarde van jouw bedrijf substantieel te vergroten

Veel ondernemers zien een succesvolle exit, de verkoop van hun bedrijf, als ultiem 'eindpunt' van hun onderneming. Overnemen is interessant, maar wel tegen een goede prijs en voorwaarden. 

"In de aanloop naar de verkoop kunnen ondernemers een aantal dingen doen om de waarde van hun bedrijf substantieel te vergroten", zegt Peter Rikhof, directeur van overnameplatform Brookz.  

Rikhof is initiatiefnemer van de Nationale Overname Dag. Ondernemers en investeerders worden donderdag in Maarssen bijgepraat over de weg naar een succesvolle verkoop (of aankoop) van een bedrijf. 

Brookz koppelt ondernemers, investeerders en adviseurs die (delen) van hun bedrijf willen verkopen, willen participeren of relevante expertise hebben, bijvoorbeeld op het gebied van een management buy-in. 

Rikhof geeft vijf tips om de waarde van jouw bedrijf (in de aanloop naar een verkoop) substantieel te vergroten.

Maak jezelf overbodig

"Een bedrijf heeft vooral waarde als het zonder al te veel problemen kan worden overgedragen aan een nieuwe eigenaar. Het is daarom in eerste instantie van belang dat je een verkoopbaar bedrijf bezit. Een eigenaar die alle touwtjes in handen heeft en bijvoorbeeld de contacten met de belangrijkste klanten onderhoudt is voor een potentiële koper onaantrekkelijk, omdat die persoon de meeste risico's draagt. Het devies is daarom: maak jezelf overbodig. Begin bijvoorbeeld met het overdragen van een aantal belangrijke klanten aan (senior) medewerkers en maak gaandeweg je personeel verantwoordelijk voor zaken zoals financiën, inkoop en productie."

Optimaliseer je werkkapitaal

"De waarde van een bedrijf wordt mede bepaald door de hoogte van de vrij beschikbare kasstroom, ofwel het geld in de kassa. Daarom moet een ondernemer ervoor zorgen dat zijn geld niet 'vast gaat zitten' in zaken zoals de voorraden of openstaande facturen. Je kunt globaal aan drie knoppen draaien om dat vaste werkkapitaal te verlagen. Zorg ervoor dat facturen sneller worden geïnd, beperk je voorraden en zorg ervoor dat je de betalingstermijnen van je crediteuren optimaal benut. Onderhandel altijd over deze termijnen en het krijgen van kortingen, zodat er zoveel mogelijk geld in de kas zit."

Beheers je kosten

"De snelste manier om je vrije kasstromen te vergroten, is door minder geld uit te geven. Kijk bijvoorbeeld goed naar hoeveel verschillende bedrijfsonderdelen of productgroepen bijdragen aan je winst. Vaak zijn het een paar elementen die zorgen voor de meeste winst. De rest hangt er een beetje bij. Overweeg om die laatste af te stoten of bijvoorbeeld slecht presterende vestigingen te sluiten. Kijk ook goed naar de mogelijkheid om investeringen, zoals in nieuwe machines, uit te stellen. Dat scheelt enorm in de hoeveelheid geld die je kas uitstroomt. Duik ook altijd in je huisvestingskosten. Misschien loopt je huurcontract over twee jaar af en kun je heronderhandelen over nieuwe voorwaarden zoals een lagere huursom in ruil voor een langere looptijd."

Verhoog je omzet

"Snijden in de kosten en het vrijspelen van werkkapitaal zijn twee manieren om je verdiencapaciteit en daarmee de waarde van je bedrijf te vergroten. Maar er is natuurlijk nog een knop waaraan je kunt draaien: de omzet. Hoe kun je de omzet uit je bestaande diensten of producten verhogen? Dat is een belangrijke vraag om te beantwoorden. Onderzoek je klantenbestand. Kun je meer verdienen aan bestaande klanten? Slapende klanten wakker maken? De kortste weg naar meer omzet is het vergroten van je salescapaciteit."

Zorg voor een transparante en actuele administratie

"Een geïnteresseerde koper kijkt uiteraard door de ogen van een (kritische) buitenstaander naar jouw bedrijf. Hij baseert zijn visie voor een belangrijk deel op de beschikbare informatie; je administratie. Niet alleen de inhoud (accuraatheid) van die informatie is van belang, maar ook de wijze waarop deze wordt gepresenteerd (transparantie) en de snelheid waarmee deze informatie beschikbaar is (actualiteit) spelen een grote rol. Je administratie goed op orde hebben draagt daarom bij aan het creëren van een positieve indruk over jouw onderneming."

Lees meer over:

Welkom op het nieuwe NUzakelijk

Welkom op het nieuwe NUzakelijk
Met NUzakelijk duiken we dieper in het zakelijke nieuws en lichten we mkb-nieuws uit.

De werkdag van

De werkdag van
Yves Gijrath van LXRY Media Group: 'Ik vind het lekker om hard te werken.'

In de praktijk

In de praktijk
Jan Hein Tiedema van OVG Real Estate: 'C-label voor alle kantoren is haalbaar, maar er is meer mogelijk.'
Tip de redactie